Twinkle | Digital Commerce

PostNL: ‘Zondagbezorging verkoopt zichzelf’

2017-11-11
180101
  • 2:01

Verschillende grote online retailers hebben zich bij PostNL gemeld voor zondagbezorging. ‘Het is evident een dienst die aanslaat’, aldus woordvoerster Annelou van Egmond. In het tweede kwartaal van volgend jaar wordt bekend welke partijen de service ook gaan aanbieden: ‘Dan gaan we opschalen.'

PostNL experimenteert sinds het eind van de zomer met zondaglevering voor Coolblue en de Bas Group. De pilot is succesvol verlopen, stelt Van Egmond: ‘De volumes nemen gestaag toe, net als de kwaliteit. Bij zondagbezorging is de afstand tussen de afleveradressen natuurlijk relatief groot, de tijdafstemming daarmee lastiger. Dat gaat allemaal steeds beter.’

‘Grote klanten’
Coolblue, dat de meerkosten voor de service niet doorberekent aan klanten, en de Bas Group gaan door met zondaglevering. Een aantal andere partijen heeft zich volgens Van Egmond geïnteresseerd getoond: ‘Ik verwacht dat zich in het tweede kwartaal een aantal grote klanten zal aansluiten, daar voeren we nu gesprekken mee. We hoeven vooralsnog niet actief de markt op, want webwinkeliers komen naar ons toe. Dit product verkoopt zichzelf.’

Orders op zaterdag
Volgens de woordvoerster leert de ervaring dat veel webshoppers die een keer voor zondagbezorging hebben gekozen, de service later opnieuw gebruiken: ‘Dat is een goed teken. Overigens is het grappig te zien dat het vooral om bestellingen gaat die op zaterdag zijn gedaan, waar we hadden verwacht dat mensen hun doordeweekse orders op zondag zouden laten komen omdat ze dan thuis zijn. Dat gebeurt natuurlijk ook wel, maar minder dan we hadden gedacht. Mensen willen hun pakje gewoon graag snel in huis hebben. Dat betekent natuurlijk ook dat er zaterdagavond en -nacht nog veel producten uit de verschillende warehouses moeten worden gehaald.

België
De pilot vanPostNL met zondagbezorging loopt ook in België. Volgens Van Egmond is nog niet besloten of de service ook zal worden voortgezet op die dynamische e-commerce markt: ‘Dat hangt natuurlijk vooral af van de wensen van webwinkeliers.’

Avondlevering
De uitrol van zondagbezorging past in PostNL’s streven om webshoppers en webshops brede keuze te bieden op de last mile, bijvoorbeeld met de recente plaatsing van pakketautomaten. De marktleider bezorgt sinds enige tijd ook op maandag en op dinsdag- en donderdagavond. ‘In de komende drukke weken zullen we voor een aantal grote klanten, waaronder Bol.com, ook op andere avonden leveren. Dat deden we vorig jaar overigens ook al’, laat Van Egmond weten. ‘Plannen voor een structurele uitbreiding van bezorgavonden zijn niet concreet, maar natuurlijk kijken we goed naar de pakketstromen en de ontwikkelingen in de markt.’