Twinkle | Digital Commerce

Etrias koopt domeinnamen Qoony

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:20

Etrias, een snel groeiende e-commerce onderneming uit Tilburg, heeft tientallen domeinnamen overgenomen uit de failliete boedel van Qoony: ‘We gaan de domeinen één voor één weer live zetten’, aldus eigenaar Stan Verhoeven tegen Twinkle.

‘Een buitenkans om versneld te groeien’, zegt Verhoeven over de aankoop van url’s als Barbecuezaak.nl, Geboortewinkel.nl, Loopfietsstore.nl, Pannenwinkel.com en Sneeuwkettingenstore.com. ‘Qoony was actief in veel dezelfde categorieën als wij. De meeste andere domeinnamen dekken terreinen waar wij actief in wilden worden. We zijn nu druk met de integratie. We voeren ook gesprekken met leveranciers en merken om nieuw assortiment op te bouwen.’

Multishop voor jonge gezinnen
Van een doorstart is geen sprake, aldus Verhoeven, die geen personeel, voorraden of software overnam uit de failliete boedel. Twinkle schreef in september over het faillissement van Qoony. Het bedrijf hield ongeveer 25 webwinkels en een experience center in Nijkerk draaiende. Gebrek aan groeikapitaal nekte de ‘multishop voor jonge gezinnen’, vertelde medeoprichter Johan Smits destijds: ‘We waren met een strategische partij in gesprek om de volgende stap te zetten met Qoony, maar op het laatste moment ging de transactie niet door.’

Lijken uit de kast
In het faillissementsverslag van moederbedrijf The Growth Company is te lezen dat sprake was van ‘ernstige liquiditeitsperikelen’ in 2013 en 2014. Uit het verslag (pdf): ‘Volgens de bestuurder zijn deze perikelen ontstaan nadat er (a) ‘lijken’ uit de kast kwamen na de overname van een winkelfiliaal (Geboortewinkel) in Amsterdam en (b) doordat leveranciers van de goederen voor de webwinkels in de loop van 2014 in toenemende mate de leverancierskredieten beperkten. Ondanks een financiële injectie van de kant van één van de aandeelhouders, kon de zomervoorraad (daaronder met name barbecues, dakkoffers, etc.) niet (tijdig) op peil worden gebracht, waardoor de omzet in de zomermaanden (te) fors terugliep. Pogingen om elders kapitaalinjecties te verkrijgen, mislukten.’

De curator slaagde er niet in om een volledige doorstart te faciliteren, wel om enkele activa te verkopen. De aan Etrias overgedragen domeinnamen brachten 82.500 euro op. De overgebleven voorraad zal worden geveild.

Omzetverdubbeling
Verhoeven laat weten dat Etrias omzettechnisch groter is dan Qoony (2,6 miljoen euro in 2013): ‘In de vier jaar dat we nu bestaan zijn we iedere jaar verdubbeld. Inmiddels staan er 35 mensen op de loonlijst, ofwel 15 FTE. We kijken voorzichtig omhoog naar de Twinkle100. Met al die nieuwe webwinkels moeten we volgend jaar een omzet boeken die goed is voor een notering.’

Nicheshops
Etrias concurreert onder andere met grote online retailers als Coolblue en Fonq, die ook meerdere webshops in de lucht houden. Waar zit het onderscheid? Verhoeven: ‘Ook wij zijn een specialist in het exploiteren van nicheshops. We gaan voor optimale vindbaarheid met SEO en SEA, voor een groot assortiment en een goede klantenservice. Geen hele spannende dingen, maar het moet allemaal wel kloppen.’

Internationaal
Etrias houdt magazijn houdt in Heinenoord, van waaruit ook orders naar Duitsland en Frankrijk worden verzonden. ‘Daarvoor hebben we native speakers aangenomen’, aldus Verhoeven.