Twinkle | Digital Commerce

Amazon zet ‘grote stap’ op Nederlandse markt; Amazon.nl live

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

Amazon richt zich vanaf vanochtend specifiek op Nederlandse consumenten met de opening van Amazon.nl. Op de site worden om te beginnen ruim twaalfhonderd Nederlandstalige en zo'n 2,5 miljoen anderstalige e-books verkocht.

Over een Nederlandse entree van Amazon is lang gespeculeerd. Duidelijk was dat de online retailreus de laatste tijd gesprekken voerde met uitgevers om e-books te slijten. Nu.nl, dat de opening van Amazon.nl gisterenavond aankondigde, schrijft dat er contracten zijn gesloten met veel grote Nederlandse uitgevers.

Volgens Ezequiel Szafir, hoofd van Amazon Europa, verliepen de gesprekken daarvoor ondanks andere geluiden ‘soepel’. De Nederlandse boekenwereld is volgens hem modern. Ons land heeft ‘digitaal uitgeven vroeg omarmd in vergelijking met andere landen. Dus de uitgevers waren er klaar voor en ze reageerden goed.’

Bol.com
Op onze markt voor e-books gaat Amazon de concurrentie aan met Bol.com, dat ongeveer dertigduizend Nederlandse titels in het assortiment heeft. De Ahold-dochter sloot in het eind van de zomer een pact sloot met Kobo, fabrikant van e-readers. Amazon verkoopt vanaf vandaag ook de eigen e-reader Kindle direct aan Nederlanders.



Hardware
Vooralsnog is de Kindle de enige hardware die te vinden is op Amazon.nl. Onduidelijk is of en wanneer het verlieslijdende bedrijf actief wordt in andere productcategorieën. Op de vraag of de lancering van Kindle-winkel moet worden gezien als een eerste stap op de Nederlandse markt zei hoofd hardware Jorrit van der Meulen tegen Nu.nl: ‘Het is een grote stap.’