Twinkle | Digital Commerce

Winkeliers haken af bij Het Nieuwe Winkelen

2017-11-08
180101
  • 1:55

Steeds meer winkeliers stoppen met hun participatie in Het Nieuwe Winkelen, dat de binnensteden weer bruisend moest maken. Jan-Willem Janssen, die namens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) aan de wieg stond van het concept, erkent dat er fouten zijn gemaakt.

De NOS meldt dat tientallen winkeliers in onder andere Arnhem, Den Bosch, Waalwijk, Alkmaar en Enschede hun deelname aan Het Nieuwe Winkelen hebben beëindigd, omdat het concept niet heeft gebracht wat ze ervan hadden gehoopt.

Veel te technologiegedreven
Een belangrijke oorzaak van het achterblijvende succes is dat Het Nieuwe Winkelen ‘veel te technologiegedreven’ is, aldus initiator Janssen tegen de NOS: ‘Ondernemers zeggen: “Ja, als je de techniek centraal stelt, en je vergeet je klant, dan heb je een probleem.” En ik denk dat ze daar helemaal gelijk in hebben.’ Bij veel initiatieven die onder de vlag van Het Nieuwe Winkelen zijn gestart, stonden volgens Janssen de middelen, de tools, centraal.

Kassa
‘De fout die we wel gemaakt hebben is dat we toch de verwachting gewekt hebben van: als je nu mee gaat doen, dan gaat ook meteen de kassa heel hard lopen. Dat duurt langer’, vervolgt Janssen tegen de NOS. ‘We hebben ook geleerd dat het niet zo makkelijk is om die ondernemers meteen en masse in beweging te krijgen. Dus daar liggen wel een paar uitdagingen.’

Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Nieuwe Winkelen werd 2011 geïntroduceerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat binnenkort ophoudt te bestaan. Janssen, destijds innovatieadviseur bij het bedrijfschap, ontwikkelde het concept samen met het bedrijf ‘Ik Onderneem!’ van Rob Weiss. Het basisidee is dat (mobiel) internet wordt betrokken in het aankoopproces bij fysieke winkels, met gratis Wi-Fi en collectiviteit als belangrijke pijlers.

Veenendaal
Meer traffic, meer klantenbinding, hogere conversie en een hoger bonbedrag, waren de doelstellingen die projectleider Weiss begin 2011 deelde met Twinkle. Veenendaal, dat ruim drie ton beschikbaar stelde voor gratis internet en een online warenhuis voor deelnemende winkeliers, fungeerde als pilot-stad. Later werd het concept ook in andere steden uitgerold. Nu het aantal deelnemende winkeliers terugloopt, neemt de aantrekkelijkheid voor de overgebleven retailers af. Onduidelijk is hoe het platform De Nieuwe Winkelstraat, de naam waaronder de activiteiten zijn doorgezet, het tij wil keren.

Lees ook: