Twinkle | Digital Commerce

Online modeverkoop Macintosh groeit flink door

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

Macintosh heeft in het afgelopen kwartaal  28 procent meer online fashion inkomsten geboekt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De nummer 42 van de Twinkle100 groeit beduidend harder dan de markt.


In juli, augustus en september kwamen Macintosch’ inkomsten uit online modeverkoop uit op 11,6 miljoen euro, tegenover 9,1 miljoen euro vorig jaar. De webomzet in andere categorieën, waaronder living, bracht samen niet meer dan 1 miljoen euro in het laatje:


Beter dan de markt
Het online omzetaandeel van Macintosh groeit, maar afgelopen kwartaal kwam het nog niet hoger uit dan 5,6 procent. Met onderstaande tabel wil het concern duidelijk maken dat het beter presteert dan de markt, ook (en met name) online:

Omzet en winst
Macintosh, dat het inmiddels failliete Halfords vorig jaar afstootte, wist zijn totale omzet onder de streep met 5 procent te verhogen (zie de bovenste tabel). Desondanks werd ruim 3 miljoen euro operationeel verlies geleden. Het Nederlandse retailconcern laat weten (pdf) dat het reorganisatieprogramma (‘rebalancing for profitable growth’) daarom zal worden aangescherpt:

‘We hebben er voor gekozen om het marktaandeel in Fashion structureel op een hoger niveau te brengen en daar zijn we in geslaagd. Door de daarmee gemoeide uitgaven is die extra omzet echter nog onvoldoende rendabel. Het beter vertalen van omzetplussen in resultaatstijging is een van onze prioriteiten voor de komende tijd.’  

Dolcis, Invito, Manfield en Scapino
Macintosh is vooral bekend van schoenformules als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino.