Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe zakelijke kopers gedragen zich als consument

2017-05-27
180101
  • 1:24

Zakelijke professionals omzeilen steeds vaker de inkoopafdeling van hun bedrijf om producten of diensten aan te schaffen. Online vinden ze eenvoudig wat ze willen hebben voor hun werk, net als voor thuis. Het is voor b2b-verkopers van belang om in te spelen op deze nieuwe zakelijke kopers.

Dat concludeert Forrester Research na een onderzoek in opdracht van platformleverancier Intershop. Forrester ondervroeg afgelopen augustus meer dan vijftienhonderd b2b-kopers in Australië, China, Frankrijk, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië. Zij werken allemaal bij bedrijven met minimaal vijfhonderd medewerkers.

Snel en efficiënt
Volgens Forrester jaagt frustratie over conventionele inkoopprocessen zakelijke eindgebruikers (‘empowered business end users’) het web op. Daar zoeken ze naar leveranciers die snel en efficiënt kunnen leveren waar ze om vragen. Daarbij zijn een breed assortiment, rijke productinformatie, eenvoudig te gebruiken websites en transparante prijzen en verzendinformatie van het grootste belang.

Tijdig inspelen
Door tijdig in te spelen op deze nieuwe groep kopers kunnen b2b-bedrijven in contact komen met de top van organisaties, terrein winnen ten opzichte van hun directe concurrenten en voorkomen dat b2c-bedrijven marktaandeel afsnoepen; steeds meer webwinkels voor consumenten mikken op de zakelijke markt door producten in bulk te slijten.

Meer resultaten
Meer resultaten uit het onderzoek leest u in het volgende nummer van Twinkle, dat op 11 november verschijnt. U kunt het hele rapport hier downloaden.
 
NB: op dinsdag 28 oktober aanstaande organiseert Twinkle het B2B E-commerce Congres in Houten. Het is het enige congres in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b e-commerce professionals. Op het programma staan onder andere presentaties van Staples, Elsevier, Manutan, Nuon en mediapsycholoog Mischa Coster.