Bij Thuiswinkel.org komen steeds meer klachten binnen over Chinese webwinkels. De btw en douanekosten worden niet altijd inzichtelijk gemaakt voor Nederlandse webshoppers. Die moeten aan de deur wordt betaald.
‘Onwetende webshoppers misleid door Chinezen’, kopte Metro vanochtend op basis van cijfers van Thuiswinkel.org. De belangenvereniging ontving de afgelopen zes maanden zo’n honderd klachten van consumenten, veel meer dan daarvoor. ‘Ook uit andere hoeken krijgen we klachten over Chinese webshops binnen’, aldus directeur Wijnand Jongen tegen Twinkle. ‘Onze leden hebben natuurlijk ook graag met een gelijk speelveld te maken, waarin webshoppers vooraf wordt verteld dat er extra kosten zijn.’
Vereffenen aan de deur
De klachten van webshoppers betreffen de onaangename verrassingen waarvoor ze komen te staan als een order bij een webwinkel buiten de EU geleverd wordt. Het gaat in de meeste gevallen om Chinese webshops die in het Nederlands zijn vertaald. Kopers uit ons land moeten vanaf een bestelling van 22 euro btw betalen en vanaf 150 euro worden ook douanekosten in rekening gebracht.
Vervoerders schieten die kosten aan de grens voor en vereffenen de rekening aan de deur met de klant. Door de groei van het overzeese pakketvolume moeten pakketchauffeurs steeds vaker geld vragen bij aflevering, aldus DHL vanochtend in Metro. Om verrassingen aan de deur te voorkomen wil de vervoerder webshoppers vóór aflevering laten weten dat er douanekosten verschuldigd zijn, die ook online kunnen worden overgemaakt.
Opvoeden
Wijnand Jongen geeft aan dat Thuiswinkel.org overleg voert met Chinese zusterorganisaties om de situatie te verbeteren. ‘Via het ministerie van Economische Zaken doen wij dat ook met de Chinese overheid. We moeten elkaar een beetje opvoeden en helpen in deze jonge markt. Het aantal klachten groeit weliswaar, dat nemen we serieus, maar over de hele linie beschouwd gaat het gelukkig slechts over een fractie van de markt.’
Deze webshop zit in Nederland zie advertentie op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/kleding-dames/schoenen/m855656588-2014-kleine-maat-sandalen-slippers-maat-31-t-m-48.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Ik heb 2 paar schoenen ontvangen die beiden te klein zijn en 1 paar verkeerde kleur en gaten in de hielen van waarschijnlijk het beveiligingsslot. Kan niet ruilen, krijg geen geld terug. Zeggen dat zij onder de chinese wet handelen. Ze zeggen zich niet op de nederlandse markt te richten maar als je op marktplaats gaat zoeken staat er actief sinds 3 jaar. Geen adres bekend. Je krijgt steeds hetzelfde antwoordt. Volgens marktplaats gegevens zouden ze in capelle ad ijssel zitten maar niets te vinden. Dit reeds ook aan Kassa gemeld en zij zijn er ook mee aan de slag gegaan.
Van ECC vernomen dat dit een webshop is met een .nl en zij zich aan de nederlandse wet moeten houden ongeacht wat zij in de voorwaarden schrijven. Dus 14 dagen bedenktijd en anders geld terug. Dit negeren zij volkomen.
Ik heb diverse correspondentie maar ze hebben maling aan jou als klant. Zij altijd 100% geld. Klant 0% garantie
Laten we niet vergeten dat de prijzen er natuurlijk ook naar zijn! Een paar schoenen voor 10 USD incl verzending dat brengt enig risico met zich mee. Wil je dat risico niet lopen: koop dan bij een Nederlandse shop, die voldoet aan Nederlandse wet- en regelgeving.
Veel producten die deze Chinese webshops aanbieden zijn inderdaad erg goedkoop en veel mensen denken (onterecht) dat het dan gaat over de totale prijs. Echter merk ik inderdaad vaak dat deze shops de extra douanekosten en formaliteiten niet vermelden.
Soms komt een Chinese aankoop dus duurder uit dan dat je dezelfde aankoop deed in een Belgische of Nederlandse webshop!
Het is natuurlijk ook zo dat de belastingdienst er een zootje van maakt en btw berekent over bedragen die niets met de waarde van het pakket te doen hebben .
En daarna moet de koerier weer proberen dat recht te trekken maar ja daar word nje wel moe van he dus daar zal ook wel niets vam terecht komen