Twinkle | Digital Commerce

Meer klachten over bijkomende kosten Chinese webshops

2017-11-11
180101
  • 1:31

Bij Thuiswinkel.org komen steeds meer klachten binnen over Chinese webwinkels. De btw en douanekosten worden niet altijd inzichtelijk gemaakt voor Nederlandse webshoppers. Die moeten aan de deur wordt betaald.

‘Onwetende webshoppers misleid door Chinezen’, kopte Metro vanochtend op basis van cijfers van Thuiswinkel.org. De belangenvereniging ontving de afgelopen zes maanden zo’n honderd klachten van consumenten, veel meer dan daarvoor. ‘Ook uit andere hoeken krijgen we klachten over Chinese webshops binnen’, aldus directeur Wijnand Jongen tegen Twinkle. ‘Onze leden hebben natuurlijk ook graag met een gelijk speelveld te maken, waarin webshoppers vooraf wordt verteld dat er extra kosten zijn.’

Vereffenen aan de deur
De klachten van webshoppers betreffen de onaangename verrassingen waarvoor ze komen te staan als een order bij een webwinkel buiten de EU geleverd wordt. Het gaat in de meeste gevallen om Chinese webshops die in het Nederlands zijn vertaald. Kopers uit ons land moeten vanaf een bestelling van 22 euro btw betalen en vanaf 150 euro worden ook douanekosten in rekening gebracht.

Vervoerders schieten die kosten aan de grens voor en vereffenen de rekening aan de deur met de klant. Door de groei van het overzeese pakketvolume moeten pakketchauffeurs steeds vaker geld vragen bij aflevering, aldus DHL vanochtend in Metro. Om verrassingen aan de deur te voorkomen wil de vervoerder webshoppers vóór aflevering laten weten dat er douanekosten verschuldigd zijn, die ook online kunnen worden overgemaakt.

Opvoeden
Wijnand Jongen geeft aan dat Thuiswinkel.org overleg voert met Chinese zusterorganisaties om de situatie te verbeteren. ‘Via het ministerie van Economische Zaken doen wij dat ook met de Chinese overheid. We moeten elkaar een beetje opvoeden en helpen in deze jonge markt. Het aantal klachten groeit weliswaar, dat nemen we serieus, maar over de hele linie beschouwd gaat het gelukkig slechts over een fractie van de markt.’