Vrijdag 10 oktober 2014

7895 keer gelezen4 x gereageerd

Hans Breukhoven: 'Bol.com maakte zoveel verlies'

Hans Breukhoven: 'Bol.com maakte zoveel verlies'

Hans Breukhoven, voormalig eigenaar van de Free Record Shop, had in 2002 de kans om voor anderhalf miljoen euro Bol.com te kopen. Hij zag daarvan af omdat de webwinkel toen dieprode cijfers schreef. ‘Ik heb ernaar gekeken, maar Bol maakte zoveel verlies.’

Dat zegt Breukhoven vandaag in De Telegraaf. Enkele jaren na de oprichting besloot het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann met Bol.com te stoppen. ‘Toen zat er al 120 miljoen euro Duitse mark verlies in’, aldus Breukhoven. ‘Daarna is er nog eens 60 miljoen euro verlies geleden. Zo’n verlies had ik niet kunnen dragen.’

Downloadwinkel
Nog voor Bol.com überhaupt bestond, in 1997, nam Free Record Shop al de eerste online verkoopinitiatieven. ‘Toen opende Tatjana in Almere onze downloadwinkel’, blikt Breukhoven terug in De Telegraaf. Van tevoren ben ik naar de industrie toegegaan en heb gezegd: “Ik wil jullie muziek digitaal hebben”. Nou, nee dus. De muziekindustrie was er nog helemaal niet aan toe.’

Online strijd verloren
Breukhoven zei eind 2008 nog tegen Twinkle dat zijn bedrijf Bol.com in twee jaar zou inhalen online. Een jaar later al erkende hij dat hij die strijd had verloren: ‘Misschien zijn we wel niet zulke goeie webwinkeliers als we eerst dachten’, zei hij op de Thuiswinkel Update in 2009. ‘Bol.com doet het tien keer beter.'

Faillissement
In mei vorig jaar ging Free Record Shop failliet. Achteraf zegt Breukhoven: ‘Ik ben wel met internet bezig geweest, maar ik liep steeds tegen de grenzen aan van mijn eigen kennen en kunnen, en ook van ons bedrijf. Winkels runnen en een internetsite runnen zijn totaal verschillende dingen. Dat kan niet zomaar in één bedrijfje.’ Hij laat verder optekenen dat hij in de periode na het faillissement ‘de onderkant van de hel’ heeft gezien.

Twinkle100
Free Record Shop behoorde nog niet zo lang geleden tot de bovenste helft van de Twinkle100 (nummer 44 in de editie van 2011). Het liet de online exploitatie in de laatste fase over aan ECI. Sinds de surseance van de beheerder - ECI is inmiddels onderdeel van Novamedia - en het faillissement van pakjesverwerker E-Ways is Freerecordshop.nl inactief.

ProCures en Boekenvoordeel
De voorlaatste eigenaar ProCures mikte op een snelle online rentree van Free Record Shop, maar die kwam er niet. Afgelopen zomer verschenen er shop-in-shops van Free Record Shop in de fysieke winkels van Boekenvoordeel. Die partij is sinds dit voorjaar ook houder van de domeinnamen Freerecordshop.nl en Frs.nl. 'Er gaat wat gebeuren', krijgen bezoekers daar nu al maanden te lezen.  'We kunnen echter nog niet zeggen wat.'

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)



Er is op dit moment 4 keer gereageerd op:
Hans Breukhoven: 'Bol.com maakte zoveel verlies'
 
  1. Paul Haarman op vrijdag 10 oktober, 2014 om 13:09
    www.haarmaninternetmarketing.nl

    Ik denk dat Breukhoven de juiste conclusie trekt door te zeggen dat het runnen van een fysieke winkelformule én een online winkelformule niet zomaar in 1 bedrijf valt in te passen. Het probleem is wel dat je als fysieke winkel wel multi-channel moet zijn. Je kunt moeilijk zeggen dat je geen online presence hebt, hoewel Mexx het nu wel gaat proberen. De komende jaren krijgen nog vele Big Brand retailers met deze lastige spagaat te maken. De online uitdagingen voor tot nu toe zeer succesvolle winkelformules zoals IKEA, C&A en Gamma zijn immens. Wat je wint met het ene kanaal kan de doodsteek voor het andere betekenen. Maar ook wel een prachtige uitdaging natuurlijk...

  2. Loes Konings op vrijdag 10 oktober, 2014 om 18:13
    kookingskookwinkelweert.nl

    Wat uit het verhaal van Hans Breukhoven blijkt is dat een winkel net als ieder ander bedrijf sturen en bijsturen is. En dat je meer met externe dan met interne factoren te maken hebt. Een ondernemer is meestal een eigenwijs type dus internet, social media en ondernemers....... niet verwonderlijk dat we het eerst niet zagen zitten.

    Als ondernemer maak je keuzes, die je met je eigen middelen en geleende middelen gaat betalen, Met de kennis van de markt op het moment dat je een keuze moet maken. Maar die markt kan totaal anders zijn, als jij dan je verandering doorvoert want de rest van de wereld draait ook door. Waardoor je ineens concurrentie kan krijgen uit een hoek die je niet zag aankomen. En jij je investering moet zien terug te verdienen..

    Breukhoven zag in BOL geen brood, waar AH dat wel deed jaren later. Mede doordat AH brood zag (en volgens mij inmiddels niet meer ziet) in het BOL bestellingen afhalen bij AH, en er van uitging dat die klanten dan bij AH food meenamen. Tegelijkertijd was daar Jumbo, zich op food bleef richten en aardig wat marktaandeel heeft veroverd, door de overname van C1000.

    Modezaken die door o.a. de opkomst van internet in de rode cijfers gingen, daar ging de stekker uit. Maar die internet bedrijven hebben zoals Breukhoven ook aangeeft nog geen winst gemaakt maar ze kunnen wel door gaan. En daar heeft elke stad in Nederland behoorlijk wat leegstand aan te danken, waardoor het zeker in middelgrote plaatsen ongezelliger winkelen is. De ex-ondernemers zitten vaak met een behoorlijke restschuld..... alles kwijt, een behoorlijke kater en meestal niets geregeld voor de toekomst want het winkelpand was te verhuren en dat was het pensioenplan.

    Maar, als je als ondernemer/winkelier nog een beetje rek hebt. Kun je enorm veel lol beleven aan het webwinkel vullen, als er even geen klanten zijn, die je advies nodig hebben.

    Je moet elk artikel even ter hand nemen, een verkoop-verhaal-schrijven, het indelen en daardoor kijk je echt wel even kritisch naar je assortiment. De dame van LaDRess kreeg haar financien op orde, volgens Week van de ondernemer spreker door goed te kijken wat de 20% was die 80% omzet deed, daardoor hoefde ze minder voorraad te houden. En kon ze op bestelling minder lopende dingen maken, met iets langere levertijd.

    Het kost per artikel enorm veel tijd, om er goed naar te kijken, maar een webwinkel brengt directe maar zeker ook indirecte omzet. Kostenbesparing door extra etalage, beter voorraad beheer enz. Het is voor mij een sport om vindbare teksten te schrijven. En zo mijn fysieke winkel een overlevingskans te bieden, in een leeglopende stad. Ook zijn we door de webwinkel erbij onze fysieke winkel opnieuw met frisse blik aan het bekijken en leer je nieuwe doelen te stellen en je partners/leveranciers kiezen. En bepalen wat doe je wat laat je.

    Wat betreft verkopen en terugsturen, zolang er gratis kan worden terug gestuurd zal de Nederlander het zeker voor het onzekere nemen en meer bestellen dan er nodig is zolang dit gratis kan. Ze gaan nl thuis fysiek "winkelen" /passen en een keuze maken uit wat online gekocht is.

    Er zijn mensen die bij ons vinden wat ze zoeken en mensen die blijkbaar iets bestellen en geen idee hebben wat ze bestellen, dat laatste had ik nooit verwacht. Ik bestel online wat in mijn omgeving offline niet te vinden is.

    Ook vind ik de ontwikkelingen wel gaaf, DHL drones die over de waddenzee bezorgen. Het kunnen doorgeven van je favoriete uur en wel thuis zijnde buur voor afleveringen, er is zoveel mogelijk. Ook verbaas ik me wekelijks dat er toch nog zoveel folders en drukwerk mijn huisdeur vind.

    Mijn advies aan boekenvoordeel/freerecordshop.nl is een verkoopaccount op BOL aanmaken en iemand eancodes en prijzen laten invoeren. Dat is supersnel te vullen en werkt naast mijn fysieke winkel en eigen webwinkel prima voor mij. Cash is King, Je ziet meteen wat je opbrengst per artikel kan zijn, ! vrachtkosten, geen verkoop = geen kosten.

    Wat betreft de onderkant van de hel, ik hoop dat die mij en alle andere winkeliers die nog open zijn bespaard blijft, het is verschrikkelijk om je bedrijf onderuit te zien gaan. En ik wens Hans het allerbeste, u had een geweldig bedrijf neergezet en het is zonde dat u bedrijf onderuit ging, en u waarschijnlijk overal tegen dichte deuren aanliep. Als het droog is krijg je een paraplu, als het regent moet je hem terug geven.

  3. beatrice berrouiguet op woensdag 15 oktober, 2014 om 19:36
    beatrice

    Hans Breukhovenis een GROOT MAN,wist hij het faillissemet met grote wardigheid en zal en groot MAN te blijven.

    Er is altjd een groot vriend van noodzaak te zijn,hij weet.

    Ik wens Hans en verloofde geluk en voorspoed.....

    amitier Beatrice

  4. Martine Bakx op donderdag 16 oktober, 2014 om 09:38
    www.artoek.nl

    Mooi verhaal Loes.Er gelden momenteel andere regels. Een bedrijf als Zalando gaat zonder verdienmodel naar de beurs. Bol, Amazon maken geen winst.Daar valt niet tegenop te concurreren.Bedrijven die eerst de huidige markt kapot moeten maken om marktaandeel te veroveren en daarna pas winst willen gaan maken zullen zichzelf tegen komen. Want er staan gewoon weer nieuwe ondernemers à la Hans op. En die komen in een gespreid bedje.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.