Twinkle | Digital Commerce

‘E-commerce in Oost-Europa groeit met 47 procent’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

De online consumentenbestedingen in Oost-Europa komen dit jaar 19 procent hoger uit dan vorig jaar. Dat verwacht Ecommerce Europe. Er is nog veel ruimte voor groei: slechts een kwart van de 135 miljoen Oost-Europese internetgebruikers koopt online.

De prognoses van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op cijfers van nationale belangenverenigingen en GfK. De Europese belangenkoepel verwacht dat de webuitgaven in Oost-Europa tegen de 23 miljard euro zullen uitkomen, 19 procent meer dan afgelopen jaar.In 2013 werd nog bijna de helft meer omzet geboekt geboekt dan in 2012:
 

Oost-Europa is de sterkst groeiende e-commerce regio van ons continent; het verwachte groeipercentage ligt hoger dan dat in Zuid- (17 procent), West- (15 procent) en Noord-Europa (11 procent). Er volgt nog een rapport over Centraal-Europa.

Rusland
Het leeuwendeel van de genoemde bestedingen, 80 procent, wordt gedaan in Rusland. Van de 84 miljoen internetgebruikers in het land kopen er 24 miljoen online. Zij besteedden afgelopen jaar gemiddeld 643 euro op het web, iets meer dan de inwoners van Roemenië (617 euro) en aanmerkelijk meer dan die in Oekraïne (400 euro), respectievelijk het tweede en derde e-commerce land in de regio.