Bol.com biedt klanten voortaan de mogelijkheid om orders op dinsdag- en donderdagavond te laten bezorgen door PostNL. Webshoppers betalen 99 eurocent extra voor de service, die vanaf vandaag voor het gros van het eigen assortiment beschikbaar is.
Een woordvoerster bevestigt een Twitter-bericht over de introductie van avondbezorging aan Twinkle. Wie vandaag bestelt, kan kiezen voor levering tussen 18.00 uur en 21.30 uur morgenavond:
Avondlevering
PostNL maakte begin dit jaar bekend ’s avonds te gaan leveren voor webwinkelklanten. Coolblue was dit voorjaar de launching customer. PostNL adviseerde webwinkeliers een tarief van 2 euro te rekenen voor de avondbezorging, maar Coolblue besloot de dient kosteloos aan te bieden. Bol.com vraagt 99 cent.
Docdata
Levering op dinsdag- of donderdagavond is mogelijk voor het assortiment van Bol.com dat ligt opgeslagen bij fulfilmentpartner Docdata in Waalwijk. Producten die uit het Centraal Boekhuis moeten komen, bestellingen die tweemansbezorging vergen en artikelen van externe verkooppartners zijn uitgesloten.
Huisadressen
PostNL bezorgt 's avonds alleen op huisadressen van webshoppers, in bijna heel Nederland. Het bedrijf zal niet bij de buren aanbellen, liet manager e-business Jeroen Hellemans begin dit jaar weten. Mocht de bezorger van PostNL overdag langskomen voor de aflevering van een pakket en hij heeft een ander pakje voor de avond bij zich, dan zal hij beide pakketten in één keer overdag bij de klant achterlaten.
Hit rates
PostNL’s keus voor de dinsdag- en donderdagavond had volgens Hellemans te maken met kostenoverwegingen (daarom maar twee dagen) en met de lage hit rates van pakketbezorgers; ze staan op dinsdag en donderdag overdag voor veel dichte deuren. Aan de hand van de bezorgpraktijkervaringen zou PostNL besluiten of en wanneer PostNL de service gaat opschalen naar andere dagen.
Hoeveel webwinkeliers de avondservice van PostNL momenteel aanbieden is onduidelijk. In ieder geval schotelt ook Fonq.nl de optie voor.
Een goede zet van PostNL. Hiermee voorkomen ze de frustratie en teleurstellingen van hun eigen bezorgers die regelmatig voor gesloten deuren staan. Een echte win-win situatie, voor zowel de klant als de webshops/bezorgers.