Twinkle | Digital Commerce

Asos groeit vooral op zijn thuismarkt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Asos heeft afgelopen boekjaar 27 procent meer omzet geboekt dan in het boekjaar ervoor, de winst daalde met 14 procent. Topman Nick Robertson heeft nieuwe geruchten over een overname door Amazon ontkend.

Asos heeft in verschillende opzichten een lastig boekjaar achter de rug, waarin er brand woedde in een distributiecentrum, veel kosten werden gemaakt voor een introductie in China (ook op Alibaba's Tmall.com) en waarin de sterke Britse pond de internationale inkomstenstroom remde.

Meeste groei in de thuismarkt
De totale omzet van Asos kwam uit op ruim 1,2 miljard euro, de winst voor belasting op 59 miljoen euro. De Britse pure player is voor de meerderheid van zijn inkomsten afhankelijk van buitenlandse kopers. In het afgelopen boekjaar nam de retailomzet in de UK echter sterker toe (met 35 procent) dan daarbuiten (22 procent), ook als rekening wordt gehouden met de wisselkoersen (28 procent bij constante koersen). Het internationale omzetaandeel nam af van 63 naar 61 procent.

Amazon geen droompartner
Asos wordt opnieuw in verband gebracht met een overname door Amazon, maar Robertson heeft de geruchten aan The Guardian ontkend. De Amerikaanse gigant is volgens de ceo niet zijn ‘dream partner’.

Content key
Vorige week gaven Moritz Hau en Nina Faulhaber, werkzaam voor Asos Germany, een presentatie op eTail Nordic in Kopenhagen. Daarin gaven ze aan hoe belangrijk content is voor het e-commerce bedrijf: ‘Content builds the brand.’