Twinkle | Digital Commerce

'11 procent groei voor e-commerce in Noord-Europa'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

De online consumentenbestedingen in Noord-Europa, waaronder de Scandinavische landen en de Baltische Staten vallen, groeien dit jaar met 10,8 procent. Dat verwacht Ecommerce Europe. De groei is aanzienlijk, maar iets kleiner dan vorig jaar.

De prognoses van Ecommerce Europe, een koepel van belangenorganisaties, zijn gebaseerd op cijfers van nationale belangenverenigingen en GfK.

Geen groeiversnelling
Ecommerce Europe verwacht dat de webuitgaven in Noord Europa dit jaar uit zullen komen op 36,8 miljard euro, tegenover 33,2 miljard euro in 2013. De voorziene groei, van een kleine 11 procent, is kleiner dan de groei die in het afgelopen jaar werd gerealiseerd (13,7 procent).

Anders dan in West-Europa, waar ruim 15 procent groei voor wordt voorspeld, is in Noord-Europa dus geen sprake van een groeiversnelling.
 
Denen gepasseerd door Noren en Zweden
In veel noordelijke landen is online shoppers al flink ingeburgerd. Ecommerce Europe verwacht dat Noorse consumenten het meest online zullen besteden: 8,9 miljard euro dit jaar. Met 8,6 miljard euro besteden ook Zweden dit jaar meer op het web dan Denen (8,3 miljard), afgelopen jaar nog het grootste e-commerce land in de regio. Finland is het vierde land naar omzet (6,6 miljard), daarachter volgen de Baltische Staten en IJsland.


Noren big spenders
De Noren besteden ook met grote afstand het meest per persoon online, dit jaar naar verwachting 2.688 euro, terwijl het Europese gemiddelde ligt op 1.376 euro volgens Ecommerce Europe. Ook Deense (2.149 euro) en Finse webshoppers (1.996 euro) webshoppers blijven ver boven dat gemiddelde.