Twinkle | Digital Commerce

Zzp’er in bouwsector koopt steeds vaker online

2017-11-08
180101
  • 1:02

Zelfstandigen in de bouw kiezen steeds vaker voor een webshop om hun producten in te kopen. Bijna de helft wordt momenteel nog in de fysieke winkel gekocht. Groothandels verliezen daarbij terrein aan doe-het-zelfzaken.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro en Bouwkennis. Installateurs lopen voorop in het online inkopen van materialen. Zelfstandigen in de installatiebranche doen bijna 40 procent van hun aankopen online. Veel meer dan bijvoorbeeld klusbedrijven (7 procent) en dakdekkers (8 procent), die vaak nog telefonisch bestellen of een fysieke winkel bezoeken.

Omnichannel toekomst
‘Als online bestellen een kwestie van gewenning is, dan zal het in de bouwsector de komende jaren ook aantrekken’, voorspelt het onderzoeksteam volgens Cobouw. Groothandels zijn nog altijd de grootste spelers in de markt, maar dienen voor de toekomst een omnichannelstrategie uit te werken, is het advies. 

Klusup en Werkspot
Op de b2c-markt zijn de afgelopen tijd diverse nieuwe online spelers opgestaan om consumenten goedkoper aan een klusjesman of klusbedrijf te helpen. Naast het al langer bestaande Werkspot.nl startte Klusup.nl vorig jaar een platform waarop ‘te drukke’ Nederlanders klussen in en om het huis uit kunnen besteden aan buurtgenoten.