Twinkle | Digital Commerce

Vakantieveilingen.nl haalt koopknop van site na klachten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

Vakantieveilingen.nl heeft zijn ‘Koop Nu’-knop van zijn website gehaald na verschillende klachten van bezoekers en berichtgeving van ConsumentenClaim. Klanten zouden na het klikken op de knop te snel vastzitten aan een vakantie of dagje uit.

De koopknop biedt veilingverliezers de kans om de betreffende reis alsnog te boeken tegen een aantrekkelijke korting. Vorige week liet ConsumentenClaim in de Telegraaf optekenen dat de gevolgen van de knop echter te onduidelijk waren voor veilingdeelnemers.

Terugdraaien niet mogelijk
‘Een cliënt van ons klikte op Vakantieveilingen.nl op de knop om meer informatie op te vragen over de aankoop van een weekendje Parijs’, zegt ConsumentenClaim-directeur Stef Smit in de krant. ‘Na het klikken op de knop kreeg ze direct een email met een aankoopbevestiging. Terugdraaien van de transactie was niet meer mogelijk. De koop nu-knop op de site is bovendien voorzien van een winkelwagen. Je verwacht dan niet dat je meteen al aan de koop vastzit.’

Aanpassingen
Vakantieveilingen.nl laat weten de koopknop nu te hebben verwijderd voor verder onderzoek. ‘In de berichtgeving wordt gesteld dat een klant met één klik overgaat tot aankoop’, zegt Frank van Run, coo van Vakantieveilingen.nl. ‘Volgens het huidige proces is het echter zo dat een klant twee keer een bevestiging moet doen voordat een aankoop is gedaan. Daarnaast kan er in de ‘Koop Nu’ pop-up nog geannuleerd worden. Het is echter duidelijk geworden dat de inrichting van deze functionaliteit tot verwarring leidt en dat betreurt VakantieVeilingen.nl dan ook zeer. We gaan dit proces aanpassen en tot die tijd zal de 'Koop Nu-knop' dan ook niet zichtbaar zijn op de website. Daarnaast willen we klanten die zich benadeeld voelen tegemoet komen en hen compenseren door restitutie van hun aankoopbedrag.’