Last Mile Logistics heeft de eerste pakketautomaat geplaatst onder de vlag van Parcel4Me. De ambities zijn groot: met 750 automaten in heel Nederland wil de nieuwkomer 10 procent van alle webwinkelpakketten een tijdelijke plaats geven.
Dat heeft medeoprichter Coen van Geijn van Parcel4Me laten weten. Hij verwacht dat Nederlandse webshoppers al op relatief korte termijn miljoenen pakjes per jaar zullen oppikken bij de nieuwkomer. ‘We denken dat over een paar jaar tien procent van alle webwinkelbestellingen via onze automaten wordt afgehandeld’, zegt hij tegen de NOS.
Eerste automaten
Last Mile Logistics (LML) maakte begin dit jaar bekend ‘Onbemande-pakket-afhaalpunten’ te zullen testen bij de Tilburg University en de TU Eindhoven. In eerstgenoemde stad is inmiddels zo’n kluisjeswand voor pakketten geplaatst, studenten in de lichtstad krijgen er binnenkort een. De komende tijd moet duidelijk worden welke webwinkels (direct of indirect) met de logistiek dienstverlener in zee gaan om de last mile naar de klant af te leggen.
Parcel4Me app
Webshoppers die bestellen bij een aangesloten webwinkel kunnen opteren voor aflevering bij Parcel4Me. Als het pakket in een kluisje is gedropt, krijgen ze via de app van Parcel4Me de mededeling dat ze hun order op een voor hen goed moment kunnen komen oppikken.
De Buren, DHL en PostNL
Het concept van LML lijkt op dat van De Buren, dat enkele jaren geleden al begon te bouwen aan een netwerk van afhaalcentra en afhaalpunten. Postbedrijf Sandd verwierf afgelopen voorjaar een meerderheidsbelang in het Twentse bedrijf. DHL staat aan de vooravond van een Nederlandse pilot met pakketautomaten, waarvan er in Duitsland al zo’n drieduizend staan. PostNL test al sinds eind 2012 een pakketautomaat voor webwinkelbestellingen in Almere, maar daar blijft het vooralsnog bij.
Pakketkasten aan huis
Uit de demovideo van Parcel4Me blijkt dat LML de kluiswanden niet alleen op openbare plekken als benzinestations en winkels wil plaatsen, maar ook in kantoren. Daarnaast spreekt uit het filmpje de ambitie om pakketkasten te leveren die webshoppers bij hun huis kunnen plaatsen. DHL heeft ook op dit vlak soortgelijke plannen voor de Nederlandse markt. Logixbox en LockBox bieden in ons land overigens al pakketkasten aan.
Als er iets is wat als paddenstoelen uit de grond mogen gaan schieten, dan zijn het wel de pakketautomaten. Dat is pas echt een service die nu nog ontbreekt bij het online shoppen. Zelf bepalen wanneer en waar je je pakketje afhaalt. Dus niet meer wachten/thuisblijven op een bezorger, neen, zelf in een straal van 1-3 km je pakketje ophalen. 24/7 het liefste!
Ben alleen benieuwd wat de onderlingen verschillen zullen zijn tussen bijvoorbeeld Parcel4Me, DHL en De Buren. En dat er in de toekomst (op wat voor een manier dan ook) een samenwerking komt, want anders kun je een pakketje van shop X alleen maar uit pakketautomaat B halen (die dan net niet in een straal van 1-3 km bij je vandaan staat).
Zou het in de toekomst ook niet een optie zijn om onze brievenbus thuis overal te vervangen voor een pakketbus? Dat lijkt me nog stukken handiger dan alsnog ergens je pakketje te moeten ophalen.
Excuses, ik was te snel. Ik zie dat mijn ingeving aan het eind van het artikel al genoemd staat.
Wat een leuk naief bedrijf.
Je schetst een probleem alsof er geen andere opties zijn en iedereen 5 dagen op zijn pakketje moet wachten.
Vervolgens schets je een oplossing alsof er inmiddels geen andere aanbieders zijn die precies hetzelfde doen.
Ik wens ze oprecht veel succes in de real world, maar voor die 10% marktaandeel is misschien nog even een kleine reality check nodig...