Van de Nederlandse supermarktbestedingen werd dit voorjaar 2,1 procent online gedaan. Een jaar eerder ging het nog om niet meer dan 0,7 procent, aldus Paul op Heij van Deloitte. ‘Van die groei is ongeveer 80 procent naar Albert Heijn gegaan.’
Op Heij presenteerde gisteren een uitgebreid onderzoek van Deloitte naar de detailhandel in levensmiddelen, waarvoor zowel Nederlandse bedrijven als consumenten werden ondervraagd. Buiten het rapport om meldde de retailadviseur dat het online omzetaandeel in de branche is verdriedubbeld, tot de genoemde 2,1 procent. ‘Dan gaat het om ongeveer 750 miljoen euro’, zei hij gisteren na zijn presentatie tegen Twinkle.
Albert Heijn en de rest
Een rekensom leert dat de online supermarktomzet afgelopen jaar met een half miljard euro is gegroeid, waarvan Albert Heijn zo’n vierhonderd miljoen voor zijn rekening heeft genomen. Ongeveer honderd miljoen werd verdeeld over andere webaanbieders, waaronder Plus. Die keten is volgens coöperatievoorzitter Krijn Vermeulen de tweede supermarkt van Nederland op internet.
Jumbo
De tweede Nederlandse supermarktketen in het straatbeeld, Jumbo, start ‘waarschijnlijk’ eind dit jaar met e-commerce, zei Jan Heuving van die keten gisteren. Het bedrijf hoopt dat online verkoop over één tot anderhalf jaar 2 tot 3 procent aan de omzet kan bijdragen.
Meer shoppers kopen vaker voor minder
Deloitte liet onlangs al weten dat veel meer Nederlanders online boodschappen zijn gaan doen: dit voorjaar kocht 5,6 procent online, tegenover nog maar 2,1 procent vorig jaar. Het gemiddelde bonbedrag daalde van 103 naar 76 euro, maar Nederlandse webshoppers zijn wel veel vaker boodschappen gaan bestellen: gemiddeld 1,77 keer per maand, versus nog maar een enkele keer vorig jaar.
Online in food retail groeit wel, maar een verdriedubbeling in 1 jaar tijd? Kan me niet voorstellen dat dit correct is.
3 x een beetje is nog maar een beetje ;)
@Laurens: toch zijn het de cijfers die Op Heij noemde dinsdag. Als je de rekensom maakt (76 euro x 12 maanden x 1,77 orders p.p.) kom je op een gemiddeld besteed bedrag van 1.614 euro per online shopper per jaar. Samen tekent deze groep voor 750 miljoen euro aan boodschappen, wat neerkomt op ca. 465.000 online shoppers in Nederland. Dat klopt wel weer aardig met die 5,6 procent van alle boodschappers lijkt me. Maar goed: het blijven allemaal cijfers van Deloitte.
Mét Laurens Sloot vraag ik me dat ook af. Probleem is natuurlijk: Wat is die 'boodschappenmarkt'. Hoeveel non-food zit daarbij (vgl omzet ALDI). Hoewel de gemiddelde Nederlander binnen een halve kilometer van een supermarkt woont, geldt dat natuurlijk niet voor iedereen, en overal. Zonder betere definiëringen en zonder onderverdelingen, heb je er niet zoveel aan. En zonder te weten wat het commerciële resultaat ervan is, al helemaal niet!
Dit soort cijfers, die over ons heen gestrooid worden, zijn eigenlijk meer geschikt om die rapporten te verkopen (Frank Quix is daar ook goed in) dan dat ze op zichzelf tot veel inzicht leiden.