Twinkle | Digital Commerce

‘Online aandeel in boodschappenmarkt verdriedubbeld’

2017-11-08
391450
  • 1:24

Van de Nederlandse supermarktbestedingen werd dit voorjaar 2,1 procent online gedaan. Een jaar eerder ging het nog om niet meer dan 0,7 procent, aldus Paul op Heij van Deloitte. ‘Van die groei is ongeveer 80 procent naar Albert Heijn gegaan.’

Op Heij presenteerde gisteren een uitgebreid onderzoek van Deloitte naar de detailhandel in levensmiddelen, waarvoor zowel Nederlandse bedrijven als consumenten werden ondervraagd. Buiten het rapport om meldde de retailadviseur dat het online omzetaandeel in de branche is verdriedubbeld, tot de genoemde 2,1 procent. ‘Dan gaat het om ongeveer 750 miljoen euro’, zei hij gisteren na zijn presentatie tegen Twinkle.

Albert Heijn en de rest
Een rekensom leert dat de online supermarktomzet afgelopen jaar met een half miljard euro is gegroeid, waarvan Albert Heijn zo’n vierhonderd miljoen voor zijn rekening heeft genomen. Ongeveer honderd miljoen werd verdeeld over andere webaanbieders, waaronder Plus. Die keten is volgens coöperatievoorzitter Krijn Vermeulen de tweede supermarkt van Nederland op internet.  

Jumbo
De tweede Nederlandse supermarktketen in het straatbeeld, Jumbo, start ‘waarschijnlijk’ eind dit jaar met e-commerce, zei Jan Heuving van die keten gisteren. Het bedrijf hoopt dat online verkoop over één tot anderhalf jaar 2 tot 3 procent aan de omzet kan bijdragen.

Meer shoppers kopen vaker voor minder
Deloitte liet onlangs al weten dat veel meer Nederlanders online boodschappen zijn gaan doen: dit voorjaar kocht 5,6 procent online, tegenover nog maar 2,1 procent vorig jaar. Het gemiddelde bonbedrag daalde van 103 naar 76 euro, maar Nederlandse webshoppers zijn wel veel vaker boodschappen gaan bestellen: gemiddeld 1,77 keer per maand, versus nog maar een enkele keer vorig jaar.