Lidl heeft in Nederland een eerste stap in e-commerce gemaakt. De supermarktketen heeft een wijnwebshop geopend met daarin Grands Vins de France-wijnen die niet in de winkel te koop zijn.
Op Lidlwijnen.nl staan enkel Franse châteauwijnen. ‘Voor het thema Grands Vins de France en de specifieke wijnen die wij web-only aanbieden willen wij onze klanten in heel Nederland de gelegenheid bieden om deze wijnen te kunnen bemachtigen', vertelt een woordvoerster aan Twinkle. 'Een groot gedeelte van onze wijnen is in al onze filialen te verkrijgen. Daarnaast is er een speciale selectie in 85 filialen en zijn er een aantal web-only.'
Op=op
Consumenten kunnen maximaal twee dozen met wijn bestellen; voor alle artikelen geldt een op = op-principe. De producten worden direct vanuit het magazijn gratis thuisgeleverd door PostNL en kunnen niet afgehaald worden in de fysieke winkel. Volgens de woordvoerster heeft Lidl Nederland geen plannen om zijn wijnwebshop binnenkort uit te breiden naar een ‘algemene’ online winkel. Lidlwijnen.nl blijft 'in ieder geval open zo lang de voorraad strekt'.
Lidl verkocht reizen online
Lidl verkocht in 2011 al reizen van externe partijen via een aparte Nederlandse website, naar het voorbeeld in Duitsland. Lidl.reizen.nl stond vol vakanties van de Sundio Group, Stip Reizen en het Duitse Select Holidays. De site is tegenwoordig uit de lucht.
Jumbo in e-commerce
Op de online boodschappenmarkt loop Albert Heijn nog altijd voorop. Tweede supermarktketen van Nederland Jumbo start binnenkort met e-commerce. Het bedrijf leunt daarbij primair op afhaalpunten in winkels. Onder de naam 'solo pick-up' komen er daarnaast losse afhaalpunten. Op termijn wil Jumbo de boodschappen ook gaan bezorgen.
...krijg je er ook Rennie's en paracetamol bij?
Ik geef het ruiterlijk toe, ik ben een fan van Lidl. Nee, niet via Facebook, maar gewoon door te shoppen. Ik moest eerst even goed nadenken over dit bericht. De spagaat tussen off line en online blijft een moeilijke, maar ik denk dat Lidl de juiste stap heeft gezet om met een specifiek productaanbod de online markt te betreden. Ik vind het ook veel beter dan reizen verkopen. Reizen hoort niet tot de core expertise van Lidl, maar wijn wel. Dat geeft vertrouwen en voelt goed. Ik ben reuze benieuwd naar de praktische invulling ervan.
Hebben ze niet gewoon te veel dure wijn ingekocht die ze maar moeilijk kwijt kunnen? De gemiddelde klant verwacht daar geen wijn boven een tientje... Inkoopfoutje?