Twinkle | Digital Commerce

John Lewis: 30 procent inkomsten online

2017-11-08
180101
  • 1:11

De Britse warenhuisketen John Lewis boekte in het afgelopen halve boekjaar meer dan een half miljard pond omzet online. De teller bleef staan op 552 miljoen pond, 26 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.


Inmiddels haalt John Lewis bijna een derde van zijn omzet (30 procent) uit weborders. Ter vergelijking: de inmiddels vertrokken topman Jacob de Jonge communiceerde dit voorjaar een online omzetaandeel van 8 procent bij V&D, dat 'vrij snel' naar de 15 procent zou moeten bewegen. De Bijenkorf zit al rond dat percentage, nog altijd maar de helft van het actuele online omzetaandeel van John Lewis.

Click & collect
Volgens Charlie Mayfield, bestuursvoorzitter van John Lewis Partnership, profiteert de naamgevende keten van de toenemende populariteit van afhalen onder Britse consumenten. Meer dan de helft van alle online orders wordt inmiddels opgepikt in een van de winkels van John Lewis. Daarmee tekent click & collect voor ongeveer een zesde van alle aankopen.

Waitrose
De online omzet van Waitrose, de supermarktketen van John Lewis Partnership, nam nog sterker toe: met 54 procent tot 161 miljoen pond. Het online omzetaandeel ligt bij Waitrose echter op ‘slechts’ 5 procent. Dat is veel lager dan de 30 procent van zusterketen John Lewis, maar wel hoger dan het online omzetaandeel van supermarkten in Nederland.