Twinkle | Digital Commerce

Google hanteert nieuwe norm voor productcampagnes

2017-05-27
180101
  • 1:05

Google trekt mondiaal de stekker uit Product Listing Ads campagnes. Adverteerders die de migratie naar Shopping campaigns nog niet hebben voltooid, worden in de loop van deze maand automatisch overgezet. Tot die tijd moeten ze een aantal opties missen.

Google liet productadverteerders dit voorjaar weten dat Shoping campaigns de nieuwe norm wordt. Webwinkeliers kregen tot eind augustus de tijd om hun Product Listing Ads campagnes eigenhandig te migreren. Voor adverteerders die laat in actie kwamen stelde de zoekgigant drie weken geleden een ‘Shopping campaigns upgrade tool’ beschikbaar.

Gevolgen
Wie nog niet gemigreerd is, ondervindt daarvan vanaf morgen de gevolgen. Adverteerders kunnen nog wel campagnestatussen en -budgetten aanpassen, maar hun product targeting, maximale cpc-biedingen, promotionele teksten en landingspagina’s niet meer. Ergens deze maand worden de campagnes automatisch door Google gemigreerd naar het nieuwe formaat. De zoekgigant waarschuwt echter dat niet alle gegevens automatisch één op één overgezet kunnen worden, door ‘technische beperkingen’.

Campagnetype
Google Shopping campaigns maken het eenvoudiger om campagnes met Product Listing Ads te beheren, is de belofte. Maar het zijn ook campagnes op zich, legde Kimberley Nelis van Tribal Internet Marketing eind vorig jaar al uit op deze site.