Twinkle | Digital Commerce

Genomineerden Cross Border Challenge bekend

2017-05-27
180101
  • 3:23

Greendaddy, Sepay en ZusenZomer.nl zijn genomineerd voor de Cross Border Challenge. Met behulp van een fors sponsorpakket gaan de ondernemers met hun webshop over de grens. Halen ze hun omzetdoelstelling binnen een jaar?

Tijdens het Crossborder E-commerce Event op 10 september in Bunnik stellen de drie genomineerden zich aan het publiek voor. Zij gaan met een sponsorpakket ter waarde van 2500 euro aan de slag. DHL Global Mail / DHL Parcel, DocData Payments, Asendia, Dexport, Transfer en Ecommerce Managers hebben zich aan de Challenge verbonden en zullen de genomineerden ondersteunen in hun uitdaging.

Twinkle blijft de ondernemers een jaar lang volgen en tijdens het Crossborder E-commerce Event 2015 wordt de winnaar bekend. Die krijgt een kaartje voor de Global E-commerce Summit in Barcelona en mag een jaar lang de banner 'Winnaar Cross Border Challenge' op zijn site voeren.

De genomineerden

Greendaddy
Greendaddy verkoopt basiskleding, zoals shirts, ondergoed en sokken, gemaakt van bamboe. De kwaliteit van bamboe overstijgt volgens ondernemer Rik Vegter katoen vele malen. Zo zou bamboe zachter zijn, beter ventileren, vocht goed absorberen en anti-allergisch zijn. Daarnaast groeit bamboe vele malen duurzamer dan katoen.

Greendaddy is al actief in Duitsland en is van mening dat doordat het assortiment niet landspecifiek is, Spanje een goede nieuwe afzetmarkt zou zijn. Budget voor een marketingcampagne wil de ondernemer via crowdfunding binnenhalen.

Omzetverwachting
Vegter verwacht in een jaar minimaal 250.000 euro om te zetten in Spanje om door te groeien naar een omzet van één miljoen euro per jaar

Sepay
Sepay is een organisatie die pinautomaten verkoopt. Snelheid, gebruiksgemak en betrouwbaarheid staan daarbij voorop. Het bedrijf zegt in de Nederlandse markt al zeer succesvol te zijn en wil nu uitbreiden naar België en Duitsland, landen waarin pinbetalingen nog niet zo gebruikelijk zijn als in ons land. Michiel ten Houten is de ondernemer achter Sepay. Hij denkt met een slimme mix van betrouwbaar betaalgemak tegen een laag tarief een unieke propositie te kunnen bieden voor de Duitse en Belgische markt. Zijn nominatie voor de Cross Border Challenge levert hem een duw in de rug op richting het Franstalige deel van België.

Omzetverwachting
Ten Houten verwacht binnen een jaar voor 100.000 euro om te zetten via de Belgische webshop. Zijn apparaten gaan vanaf 175 euro over de toonbank, maar er zijn ook mogelijkheden tot huren of leasen.

Zusenzomer.nl
De zussen Petra en Martine Siebelink willen hun webwinkel Zusenzomer.nl uitbreiden naar Duitsland. Sinds 2010 verkoopt het tweetal kwalitatief hoogwaardige hamamdoeken, die ze inmiddels zelf ontwerpen en produceren. Naast webwinkel hebben ze ook een groothandel en leveren ze aan onder andere kledingboetieks, schoonheidssalons, spa’s, interieurwinkels en beachclubs. Ook Happinez, Bever Zwerfsport, en Transavia.com (inflight sales) behoren tot de klantenkring.

In februari 2014 zijn de zussen gestart op Amazon.de om te testen of er een markt is voor hun product in Duitsland. Na een half jaar staat Zusenzomer als eerste genoemd als aanbieder voor ‘hamamtucher’. In juli kwam er al 10.000 euro binnen via Amazon.de. Een webwinkel in Duitsland beginnen lijkt dus een logische stap.

Omzetdoelstelling
De omzetdoelstelling voor het eerste jaar is 100.000 euro. In het tweede jaar verwachten de dames 150.000 euro omzet uit hun Duitse webshop en het jaar erna 250.000 euro.

De sponsoren
DHL Global Mail - Gratis direct mail-campagne Duitsland ( tot 500 euro)
DHL Parcel - Gratis pakketbezorging (tot 500 euro)
DocData Payments - Zes maanden geen vaste kosten + 1500 transacties tegen een gereduceerd tarief
Asendia - Gratis pakketbezorging in Frankrijk of Zwitserland (tot 500 euro)
Dexport, Transfer en Ecommerce Managers - Gratis consult (seo, usability e.d.) ter waarde van 1500 euro




Over de Cross Border Challenge
De Cross Border Challenge is een gezamenlijk initiatief van Dexport en Twinkle met de bedoeling webwinkeliers een vliegende start in het buitenland te laten maken. De uitdaging is om in een nieuw land binnen 365 dagen de doelstelling te realiseren. Die doelstelling hebben de deelnemers in een businessplan aan de jury (de redactie van Twinkle) voorgelegd. Twinkle volgt de ondernemers een jaar lang en bepaalt aan het einde van de race de winnaar. Daarbij wordt gekeken in welke mate de doelstellingen zijn behaald. In de loop van het jaar leest u in Twinkle regelmatig updates over de genomineerden.

Wie de winnaar is van de Challenge van het afgelopen jaar - Lady’s Secret of Prins Petfoods - wordt bekend gemaakt tijdens het Crossborder E-commerce Event op 10 september.