Ook Belgische winkeliers kunnen voortaan hun producten slijten op Bol.com, op basis van een commissiemodel. Nederlandse verkopers op het platform krijgen er concurrenten bij, webshoppers uit ons land krijgen meer te kiezen.
Bol.com heeft het Belgische verkopersmodel vanochtend gepresenteerd in Antwerpen. Eerder deze zomer introduceerde de Ahold-dochter al ‘tweedehands’ bij onze zuiderburen; Belgische particulieren kunnen boeken cd’s, dvd’s en games te koop zetten op Bol.com. Om het tweedehands boekenassortiment te vullen werd daarnaast een samenwerking gesloten met een aantal gespecialiseerde aanbieders.
No cure no pay
Vandaag gaan de poorten open voor Belgische winkeliers (met of zonder webshop) in alle productcategorieën waarin Bol.com actief is: van wonen tot speelgoed en van sieraden tot peuterkleding. Het webwarenhuis benadrukt dat ondernemers kosteloos hun aanbod kunnen plaatsen, waarbij ze gebruik kunnen maken van reeds aanwezige productomschrijvingen en beeldmateriaal. ‘De winkelier hoeft alleen zelf de prijs van de artikelen te bepalen’, verklaart Bol.com. ‘Daarnaast profiteert de winkelier van de marketingkanalen en innovaties van Bol.com. Er wordt samengewerkt op basis van een vast commissiemodel waarbij no cure no pay geldt.’
1,5 miljoen unieke artikelen
Bol.com telt inmiddels ruim tienduizend zakelijke verkopers uit ons land, waarin het verkopersmodel (‘Plaza’) in 2011 van start ging en het een jaar later werd uitgebreid. Het assortiment op de site is dankzij de partners met 2,5 miljoen artikelen gegroeid, waarvan 1,5 miljoen unieke items. Volgens Bol.com heeft het model veel Nederlandse winkeliers ‘direct extra omzet’ opgeleverd en meerdere verkooppartners zagen hun inkomsten met meer dan de helft toenemen.
'Extra stimulans'
Bol.com investeert sinds een jaar of vier in zijn aanwezigheid op de Belgische, meer specifiek de Vlaamse e-commerce markt. Volgens directeur België Jan Huysmans kan het verkoopmodel ‘een extra stimulans voor de hele Belgische e-commerce markt' betekenen, onder andere omdat ondernemers ook Nederlandse webshoppers aanspreken.
Omzetverdubbeling
De inkomsten van Bol.com in België ontwikkelen zich zeer sterk. Ahold rapporteerde onlangs een omzetgroei van 110 procent, waarmee onze zuiderburen tekenden voor 13 procent van Bol.com's netto consumentenverkopen in het tweede kwartaal. Plaza droeg in die periode voor 16 procent bij aan de totale bestedingen in het webwarenhuis. Ook de omzet daaruit verdubbelde ruim.
Lees ook: ‘Belgische webshops moeten nieuwe doelgroepen bedienen’ (9 juli 2014)
@Twinkle, jullie geven veel adviezen op allerlei gebieden, maar nooit eens advies om wel of geen plaza verkoper op bol.com of amazon te worden. Dit speelt om dit moment enorm ,maar hier schrijven jullie nooit onafhankelijk over. Veel retailers willen niet graag op bol.com verkopen en volgens mij terecht. Bol haalt volgens velen alleen maar data binnen om het product vervolgens zelf in te kopen. Maar kunnen jullie eens eerlijk adviseren hierin? Een onafhankelijk advies geven op basis van ervaringen van webwinkeliers die met bol in zee zijn gegaan? Ik weet dat een heel aantal plaza aanbieders niet tevreden zijn over de werkwijze van Bol.com, maar op jullie website spreken jullie uitsluitend positief over bol.com. Negatieve info gaat altijd alleen over Zalando. Wat hebben jullie met bol.com dat zelf jullie nieuwsposts een soort advertenties lijken met allerlei (deep)links?
@Robbert: de redactie van Twinkle belicht onafhankelijk de activiteiten van verschillende spelers op de markt. Links in artikelen leiden meestal naar eerdere Twinkle-artikelen over hetzelfde onderwerp, soms naar relevante paginas van bedrijven waar we over schrijven. Dat geldt voor alle partijen.
Twinkle heeft al verschillende keren geschreven over verkopen via marktplaatsen, bijvoorbeeld in het magazine. Onder andere bloggers hebben volledige ruimte om kritische noten te kraken op onze site.