Twinkle | Digital Commerce

‘Binnen twee jaar same day delivery bij Bol.com’

2017-11-11
180101
  • 1:39

Bol.com heeft de ambitie om producten bij de klant af te leveren op de dag van bestelling. In een interview met BNR noemde managing director Daniel Ropers daarvoor een termijn van één à twee jaar. ‘Het zou fantastisch zijn als je dezelfde dag nog geleverd kon krijgen.’

Ropers zei dat same day delivery voor Bol.com pas interessant wordt als het 'goedkoop of zelfs gratis is, zoals verzending nu'. Het webwarenhuis zal de dienst dan ook niet uitrollen als premium alternatief, zoals Coolblue dat bijvoorbeeld bijna twee jaar geleden deed onder de naam VandaagNog.

Voor x uur besteld
Ook ziet Ropers voor zijn bedrijf geen toekomst in het ‘pizzakoeriermodel’, waarbij orders direct na bestelling richting de klant gaan; daarvoor zijn de individuele transportkosten te hoog. ‘Waar ik in geloof is dat het gaat lukken om vandaag voor x uur besteld, dezelfde dag in huis aan te gaan bieden. Ik denk dat we dat in de komende 1,2 jaar echt gaan zien’, aldus Ropers tegen BNR.

Albert Heijn
Robert van Kalsbeek, die de introductie van Bol.com’s afhaalpunten bij Albert Heijn begeleidde, sprak eind vorig jaar al over bezorging op de besteldag. Hij wees op mogelijkheden om de samenwerking tussen de webwinkel en de supermarktketen te intensiveren: ‘Daarbij kijken we onder andere naar same day delivery en naar de optie om bestellingen te betalen in de winkel’, zei hij op een logistiek congres.

Niet op zondag
Hoe Bol.com de snelle bezorgservice wil gaan faciliteren, kwam op BNR niet aan de orde. Ropers zei wel dat de zogenoemde cut-off tijd (nu 23.00 uur voor veel items op Bol.com) voor bezorging met PostNL de komende maanden vermoedelijk nog naar achteren wordt geschoven. In zondagbezorging ziet hij het niet zitten. 'Het grootste probleem dat wij daarin zien is dat die dienst tientallen euro’s kost', zei hij. 'Het gemiddelde artikel dat wij verkopen kost 15 euro.'