Twinkle | Digital Commerce

Google stopt ratings in Shopping

2017-05-27
230137
  • 1:29

Webwinkeliers kunnen voortaan productwaarderingen toevoegen aan advertenties in Google Shopping. Daarmee krijgen de reclames meer autoriteit, is het idee. Voorwaarde is wel dat online verkopers hun eigen klantbeoordelingen met Google delen.

Google kondigde de nieuwe optie voor webwinkeliers afgelopen week aan in een blog-posting. Ze komt om te beginnen beschikbaar voor Amerikaanse adverteerders, daarna krijgen ook webwinkeliers op andere markten de mogelijkheid om ratings toe te voegen aan productadvertenties.

‘Meer en beter verkeer’
Amerikaanse gebruikers van Google.com en Google.com/shopping krijgen voortaan behalve artikelinfo, productafbeeldingen, aanbieders en prijzen ook maximaal 5 sterren te zien bij producten. Daarachter staat tussen haakjes op hoeveel waarderingen de score is gebaseerd. Uit tests is volgens Google gebleken dat webwinkeliers niet alleen meer (hogere klikratio’s), maar ook kwalitatief beter verkeer over de vloer kregen dankzij de ratings.

Bronnen
Google betrekt de beoordelingen uit verschillende bronnen, laat het weten, waaronder online verkopers, externe aggregators en editorial sites. Voorlopig kunnen webwinkeliers deze verzamelde content zonder wederdienst gebruiken in hun advertenties, maar na de huidige ‘grace period’ moeten ze hun eigen user generated content gaan delen met Google om nog ratings in Shopping te kunnen tonen.
Via webwinkelkeurmerk Google Trusted Stores, nog niet geïntroduceerd in ons land, vergaart en ontsluit de zoekgigant overigens al performance metrics  van webwinkeliers op het gebied van verzending en klantenservice. Voor wat hoort wat, is ook hier het idee.

Van Product Listing Ads naar Shopping Campaigns
Over enkele weken al trekt Google mondiaal de stekker uit Product Listing Ads (PLA’s) campagnes. Dan moeten zoekmachineadverteerders voor hun productreclame zijn overgestapt op Shopping campaigns. Dat programma is pas sinds begin dit jaar voor alle online retailers in Nederland beschikbaar. Als adverteerders de PLA’s eind deze maand niet bij Shopping campaigns hebben ondergebracht, gebeurt dat automatisch.