Amazon beloont abonnees van zijn bezorgservice Prime als zij langer willen wachten op de levering van pakketten. Ze krijgen een dollar kijktegoed voor Amazon Instant Video als ze kiezen voor 'No-Rush Shipping'.
De belofte van Amazon Prime, die geldt voor het gros van het assortiment, is dat abonnees producten binnen twee dagen ‘kosteloos’ ontvangen. Voor de two day shipping service betalen Amerikanen wel een jaarlijks bedrag. Amazon verhoogde dat begin 2014 met 20 dollar, tot 99 dollar per jaar.
Kostenbesparing
Prime-abonnees worden nu gestimuleerd om Amazon meer tijd te geven voor de bezorging. Daarmee kan de webwinkelreus de logistieke operatie efficiënter maken en zo kosten besparen. Een deel van die besparing krijgt de Prime-abonnee dus uitgekeerd in kijktegoed. Hij moet wel aanmerkelijk langer wachten op zijn order: 5 tot 7 dagen.
Investeringen in snelheid
Amazon investeerde de afgelopen periode juist in snelle bezorging. Het opende eigen sorteercentra om producten rapper bij de klant te krijgen en het zou ook de last mile voor eigen rekening willen nemen, waardoor same day delivery haalbaarder wordt. Ook kwam zondagbezorging in steeds meer Amerikaanse steden beschikbaar.
Verlies
Amazon boekte afgelopen kwartaal een verlies van 126 miljoen dollar, tegenover 7 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwacht dat het verlies voorlopig zal oplopen, onder andere door de investeringen in logistiek.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon beloont bezorgabonnees met minder haast
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.