Twinkle | Digital Commerce

WebwinkelKeur neemt Keurmerk Veilig Winkelen over

2017-05-27
180101
  • 1:46

Stichting WebwinkelKeur is de nieuwe eigenaar van het Keurmerk Veilig Winkelen. Daarmee ontstaat het derde keurmerk voor webwinkeliers in Nederland, met ruim dertienhonderd webwinkels. De kleine honderd nieuwkomers moeten wel een certificering doorlopen.

Voorlopig zal het Keurmerk Veilig Winkelen nog te zien blijven voor Nederlandse webshoppers, laat Stichting WebwinkelKeur weten. De keurmerkhouders worden gefaseerd overgezet, mits ze aan de strenge(re) eisen voldoen. 'We zijn strenger op de naleving van de nieuwe Europese regels en we zijn scherp op algemene voorwaarden, privacystatements, bedrijfsinfo en dergelijke', aldus
oprichter en bestuurder Marcel Landeweerd tegen Twinkle. 'Bij ons geen 0900-nummers of postbusnummers.'

Geschillencommissie
Stichting WebwinkelKeur ziet enkel voordelen’ voor leden van het overgenomen keurmerk. Uit het persbericht: ‘Men mag hiermee na hercertificering gebruik maken van het bekendere WebwinkelKeur en krijgt tevens de beschikking over de klantbeoordelingensysteem welke standaard onderdeel van het WebwinkelKeur is. Ook heeft het WebwinkelKeur een geschillencommissie, iets waarover het KVW niet beschikte.’

Praktische insteek’
Stichting WebwinkelKeur mikt vooral op de kleinere webwinkeliers, aldus
Landeweerd. ‘Ons doel is kleine ondernemers een betaalbaar keurmerk te geven met een grote focus op klanttevredenheid. Niet alleen een juridische insteek, maar ook een praktische insteek waarbij gekeken wordt naar zaken die belangrijk zijn voor de consument.’

Mysteryshoppers en reviews
Om het WebwinkelKeur te mogen dragen, worden webwinkeliers bij aanmelding en vervolgens steeksproefsgewijs onderworpen aan een juridische keuring. De stichting zegt mysteryshoppers langs te sturen om het praktische serviceniveau van keurmerkhouders te peilen en het heeft een eigen klantbeoordelingensysteem. 'Daarvoor hebben we een widget ontwikkeld, die webshops ook op hun eigen site kunnen plaatsen', zegt Landeweerd.

Wildgroei
De bestuurder geeft te kennen dat hij vooral bestaande leden wil dienen met de overname. Hun keurmerk wordt vaker gezien en er is een partij uit de markt gehaald: ‘Hoewel er vroeger een wildgroei was aan keurmerken, zien we de laatste jaren dat veel webwinkels toch kiezen voor grotere keurmerken met meer naamsbekendheid. Het WebwinkelKeur is zo’n grotere partij.’

Webshop Trustmark en Thuiswinkel.org
Met de overname van Keurmerk Veilig Winkelen streeft WebwinkelKeur concurrent Qsops in ledenaantal voorbij volgens Landeweerd. Alleen Webshop Trustmark (tot voor kort Webshop Keurmerk) en Thuiswinkel.org hebben meer leden.