Om zijn internationale groeiplannen kracht bij te zetten, gaat Webshop Keurmerk verder als Webshop Trustmark. Vanaf vandaag kunnen ook Belgische webwinkels zich aansluiten. Andere landen, ook buiten Europa, moeten volgen.
Dat laat voorzitter Mark Teurlings weten. Volgens de advocaat is Webshop Trustmark ‘hard op weg het grootste onafhankelijke keurmerk ter wereld te worden’. Hij speelt naar eigen zeggen in op de behoefte aan een keurmerk en ondersteuning in andere landen. De eerste aanmeldingen uit België zijn alvast binnen.
Geschillencommissie
Webshop Keurmerk werd in 2001 opgericht. Op de lijst met aangesloten leden staan een kleine vierduizend Nederlandse webwinkels vermeld. Twee jaar geleden ging de Geschillencommissie Webshop van start, waarbij consumenten zich kunnen melden met klachten over de keurmerkhouders. Zo werd Webshop Keurmerk na Thuiswinkel.org de tweede speler in het woud aan webwinkelkeurmerken die is gekoppeld aan een onafhankelijke geschillencommissie.
Lees ook:
- Ecommerce Europe komt met internationaal waarborg (17 juni 2014)
- Europees webwinkelkeurmerk niet op Nederlandse sites (20 maart 2014)
Gefeliciteerd met deze stap! Het e-commerce landschap wordt steeds internationaler, dus een logische vervolgstap.
Ik denk eerlijk gezegd dat keurmerken in het algemeen een alsmaar groeiende wassen neus te worden. Als je lidmaatschapsgeld betaalt en je conformeert aan de opgestelde voorwaarden (die zo vanzelfsprekend zijn dat elke zichzelf respecterende webwinkelier er geen bezwaar tegen kan hebben) dan krijg je een keurmerk. Als je er vervolgens écht potje van maakt, dan loop je het risico om te worden 'aangegeven' bij het betreffende keurmerk en je keurmerk kwijt te raken. Dan ben je dus weer net zo '(on)betrouwbaar' als webwinkels zonder keurmerk. Webwinkels die bewust te kwader trouw handelen, melden zich over het algemeen niet aan bij een keurmerk, maar plaatsen het logo gewoon. Het is een schijnbetrouwbaarheid en -veiligheid die in stand gehouden wordt door de valse perceptie dat een keurmerk per definitie voor 'goed' staat en door 'kuddegedrag' van webwinkels: straks hoor ik 'er' niet bij.
@Rick: daar ben ik het niet mee eens. Stichting WebwinkelKeur is echt anders dan de anderen die alleen op abonnementen jagen. Ze bieden onze webwinkeliers een meerwaarde in juridische ondersteuning en bieden de consument een derde partij die bij geschillen bemiddelt.
Jaja.. Dit s echt niet twinkle nieuws waardig. Opzich is t een goed concept om als advocaat in a'dam een webshopkeurmerk op te zetten en daar per shop 250,- eu per jaar voor te vangen... Echter wordt er door de deze webshop trustmark echt niet gekeken of de shops veilig zijn 30% (zelfs van de laatste aanmeldingen in juli) heeft niet eens een ssl certifcaat op zijn/haar webshop geinstalleerd en zelfs hun eigen contactpagina is zonder ssl terwijl dit toch echt bij wet verplicht is. Beetje amateuristisch en vooral consument misleidend met die kreten van veilig en betrouwbaar winkelen. Dit is echt niet iets wat de webshop keurmerk kan garanderen. En het mooiste is nog dat Inleidende berichtje over een concurerende keurmerk met een nagenoeg zelfde naam op de indexpagina van keurmerk.info echt hopeloos.. Alsof er echt klachten bij hun binnenkomen over een ander keurmerk.... Er zit echt maar een doel achter geld verdienen
@John: feit is dat er duizenden webwinkeliers zijn aangesloten, een aanzienlijk deel van de markt. Anders dan de meeste andere keurmerken is Webshop Keurmerk/Trustmark bovendien gekoppeld aan een onafhankelijke geschillencommissie.
@arjan, Feit is ook dat jij niet ingaat op de bezwaren die John aangeeft. Maar een geschillencommissie als positief orgaan afschilderd. In de Reisbranche is het ANVR een noodzakelijk kwaad. Waarom wel een geschillencommissie maar geen veilig contactformulier??
Wassen neus, zo'n keurmerk
@JP: het bericht gaat over de uitbreidingsplannen van een webwinkelkeurmerk met ca. vierduizend Nederlandse leden. Niet over de vraag of dat laatste terecht is.
Alleen het fijt dat er zo makkelijk 4000 webwinkels worden aangesloten is al een signaal dat er het een en ander niet klopt. pak je de 4000 grootste webwinkels van NL en daarvan zijn er bijna geen een lid van deze organisatie. De de voorwaarden waaraan de webwinkel moet voldoen zijn in mijn ogen lachwekkend. De consument trapt hierin en zal hierdoor gemakkelijker misleid worden omdat er belangrijke punten worden vergeten door deze stichting.
Altijd mooi Nederlandse bedrijven die groeien en internationaal de strijd aan gaan. Heeft iemand van jullie ervaring met een webshop keurmerk? Zorgt dit echt voor hogere conversie percentages en een "betrouwbare" webshop?
De keurmerken wekken vertrouwen op merken wij in verscheidene webshops. Mooi om te zien dat deze bedrijven internationale groei doormaken!