Twinkle | Digital Commerce

Walmart online goedkoper dan offline

2017-11-08
180101
  • 1:25

In de concurrentiestrijd met Amazon hanteert Walmart een laagste prijsgarantie op zijn website. In de winkels liggen de prijzen nogal eens hoger, wat tot aparte taferelen kan leiden.



De populaire Amerikaanse consumentenexpert Clark Howard zag dat een doos Lego voor zijn zoon nergens zo goedkoop te krijgen was als op Walmart.com. En dus ging hij naar de dichtstbijzijnde vestiging van de retailgigant om de stenen te kopen. Daar aangekomen bleek het doosjes 35 procent duurder dan op de site.

Mobiel bestellen in de winkel
Nadat een winkelmedewerkers vertelde dat de offline prijzen fluctueren en niet synchroon lopen met de online tarieven, besloot Howard de Lego mobiel aan te schaffen op Walmart.com. ‘Mijn zoon en ik zagen dat een andere werknemer het product een paar minuten later uit het schap haalde, om het naar de afhaalbalie te brengen’, blogt hij. ‘Helaas kreeg ik pas de volgende dag de bevestiging dat het doosjes klaar lag voor pick-up en dus moest ik de winkel de volgende dag opnieuw bezoeken.’

Agressieve prijsstrategie
Howard concludeert dat Walmart alleen online een agressieve prijsstrategie voert, maar offline vergelijkt het zijn prijzen ook graag met de concurrentie. Althans, met de offline concurrentie; momenteel voert de retailer een grote test uit met Savings Catcher. Aan de hand van bonnummers toont die online tool waar gebruikers producten eventueel goedkoper hadden kunnen aanschaffen bij fysieke winkelketens in de omgeving. Online retailers en mono brand stores worden niet meegenomen in de vergelijkingen.

Walmart groeit harder online
Walmart is veruit de grootste retailer van de Verenigde Staten overall, maar online is Amazon veel groter. De digitale afstand wordt echter kleiner; Walmart realiseerde afgelopen jaar meer online omzetgroei dan Amazon deed.