Twinkle | Digital Commerce

Thomas Brinkman: 'De consument heeft geen betaalprobleem'

2017-11-08
180101

MyOrder wil dat ‘mobiel betalen gaat vliegen’, zegt oprichter Thomas Brinkman. De Rabobank-dochter concentreert zich daartoe niet zozeer op betaalgemak, maar op toegevoegde diensten. ‘Leuk hoor, die war of the wallets, maar geen enkele consument heeft een betaalprobleem.’

Gisteren werd bekend dat MyOrder en PayPal een samenwerking hebben gesloten die volgens PayPal’s Eelco van Wijk zal leiden tot een ‘versnelde acceptatie van mobiel bestellen en betalen in Nederland’. Het pact maakt 't mogelijk om via PayPal CheckIn te bestellen en betalen bij om te beginnen ruim vijftienhonderd locaties.

Extra distributiekanaal
Gevraagd naar de aard van de samenwerking zegt Brinkman tegen Twinkle: ‘Voor MyOrder is PayPal een extra distributiekanaal, naast onze eigen app. Zo hopen we meer gebruikers te trekken en meer transacties te genereren. Andersom krijgt PayPal de beschikking over onze content, over twaalfduizend locaties. Daarmee wordt hun wallet relevant.’

'War of the wallets'
MyOrder kwam in 2012 in handen van de Rabobank. Het werd later dat jaar een volwaardige mobiele portemonnee, toen de app iDeal-, PayPal- en creditcardbetalingen ging faciliteren. Veel andere spelers proberen consumenten ook aan het mobiel betalen te krijgen met zogenoemde wallets. Onder andere Visa, MasterCard, Google en Amazon begaven zich al op dit terrein. ‘De banken, PayPal, Vodafone’, vult Brinkman aan, ‘er zijn heel veel partijen mee bezig. De war of the wallets, wordt het wel genoemd.’

Relevantie
Een leuke discussie, vindt de ondernemer, maar mobile commerce gaat om meer dan betalen alleen: ‘Doordat wij onze content hebben toegevoegd aan PayPal, kunnen gebruikers makkelijker parkeren en makkelijker een drankje bestellen op het terras, bioscoopkaartjes kopen et cetera. Da’s relevantie. Wij hebben koppelingen met honderdvijftig verschillende partijen, zoals aanbieders van winkelkassasystemen, wasstraten en ticketing-bedrijven.’

Meerwaarde
Ook aan de zakelijke kant focust MyOrder niet op het betalen an sich: Brinkman: ‘Ondernemers krijgen met MyOrder toegang tot een compleet mobiel platform vol value added services op het gebied van content, loyalty en dergelijke. Natuurlijk krijgen ze er ook een mobiel bestelkanaal bij én data waarover voorheen alleen de Bol.com’s en Zalando’s van deze wereld beschikten. De meerwaarde kan overigens ook procesmatig zijn; het scheelt horecaondernemers vier handelingen als klanten via onze mobiele app een biertje bestellen.’

Lees ook: