Twinkle | Digital Commerce

Target lanceert app met productherkenning

2017-11-09
180101
  • 1:25

Target heeft een app met productherkenning gelanceerd waarmee consumenten artikelen uit folders en fysieke winkeletalages kunnen scannen om direct te kopen. De mobiele optie is een nieuwe stap in Target’s strijd tegen showrooming.

De ‘In a Snap’-app speelt een grote rol in Target’s back to school-campagne, meldt Mobile Commerce Daily. Scholieren en hun ouders kunnen de producten uit onder andere folders scannen om op de mobiele telefoon of tablet meer informatie te lezen over het artikel bij Target. De producten kunnen worden opgeslagen in de Snap History van de gebruiker of direct worden aangeschaft.

Showrooming
Target zet met zijn nieuwe app opnieuw stappen in zijn strijd om showrooming onder controle te houden. Twee jaar geleden deed de retailer een dringend beroep op fabrikanten om in-store only producten in omloop te brengen. De keten was het beu dat klanten wel kwamen kijken, maar de artikelen vervolgens bij grote concurrent Amazon kochten.

Online only
Deze tactiek bleek echter niet te werken, waarna het bedrijf net als andere fysieke retailers (Best Buy, Toys ‘R’ Us) inzette op het gelijkstellen van prijzen met die van webconcurrenten en een grotere focus op online verkoop met een e-commerce lab en online only producten.

Hekel aan Amazon
De In a Snap-app lijkt op eenzelfde soort app van Amazon, die sinds begin dit jaar producten herkent. Dat Target een hekel heeft aan Amazon, bleek uit Target’s pesterijen van Procter & Gamble, dat samenwerkt met de pure player. De keten gaf P&G-producten vanwege de nauwe banden met de e-commerce gigant een slechtere plek in de schappen. Target bande in 2012 al de producten van Amazon uit zijn eigen schappen om showrooming tegen te gaan.