Twinkle | Digital Commerce

Britse webgigant Ao.com gaat Europa in

2017-05-27
180101
  • 1:27

Ao.com maakt de oversteek naar het Europese vasteland. Het bedrijf start nog dit boekjaar (aflopend op 31 maart 2015) met verkoop in Duitsland. Net over onze grens wordt een logistiek centrum gebouwd, van waaruit op termijn mogelijk ook orders naar ons land worden verzonden.

Ao.com (‘Appliances Online’) deelt de Europese expansieplannen in zijn jaarverslag (pdf). Afgelopen boekjaar was het e-commerce bedrijf goed voor een omzet van 384,9 miljoen pond ofwel bijna een half miljard euro, rapporteert het Duitse weblog Excitingcommerce. De inkomsten lagen liefst 40 procent hoger dan het boekjaar ervoor, de winst (EBITDA) kwam uit op 11,2 miljoen pond, een plus van 11 procent. Vlaggenschip Ao.com tekent voor driekwart van de inkomsten.

Expansiekoers
Voor verdere groei heeft Ao.com de blik gericht op het Europa, om te beginnen Duitsland. ‘Wir sind auf Expansionskurs. Erster Halt: Deutschland!’, is te lezen op Ao.de. Die site is inmiddels in de lucht gebracht en in het lopende boekjaar moeten onze oosterburen er kunnen bestellen. Hieronder is te zien dat de logistiek vanuit het westen van Duitsland wordt georganiseerd:

Pure player
Ao.com verkoopt vooral veel keukenapparatuur en witgoed online, maar ook kleine huishoudelijke apparaten, tv’s en andere consumentenelektronica behoren tot het aanbod. De Britse pure player Ao.com profileert zich op de Britse markt onder andere met same day delivery en price matching.

Dienstverlener
Behalve online verkoper is AO World, de naam waaronder het concern sinds maart is genoteerd aan de beurs in Londen, ook dienstverlener. Het tekent voor de fulffilment, de bezorging en/of de complete online exploitatie van derde partijen. Onder andere Boots, Next en House of Fraser werk(t)en samen met Ao.com voor de verkoop van keukenapparatuur.