Twinkle | Digital Commerce

BirchBox opent eerste winkel

2017-11-08
180101
  • 1:32

Birchbox, dat doosjes met cosmetica verzendt, opent vandaag zijn eerste winkel in New York. Oprichters Katia Beauchamp en Hayley Barna hopen dat de loyaliteit van de honderdduizenden abonnees toeneemt en dat zij vaker voor het volle pond artikelen zullen kopen.

Beauchamp en Barna, beiden begin dertig, richtten Birchbox in 2010 op. Abonnees betalen maandelijks 10 dollar en ze weten niet wat ze daarvoor zullen ontvangen. De studiegenoten aan Harvard verzonden al bijna 10 miljoen doosjes met inhoud van merkpartners uit de beautyindustrie.

Full size
Birchbox verdient vooral aan de abonnementsgelden. De gesamplede producten zijn echter ook op normaal formaat te bestellen, maar daar komt nog maar 30 procent van de omzet vandaan. Veel abonnees van Birchbox lijken de full size cosmetica elders aan te schaffen, schreef The New York Times eerder. Onder andere om duidelijker te maken dat Birchbox die producten ook aanbiedt en dat het dus concurreert met een keten als Sephora, is er nu een fysieke winkel op Manhattan.

Kopen en testen
Bezoekers van de fysieke Birchbox-winkel kunnen een paar duizend producten van een paar honderd verschillende merken kopen en, uiteraard, testen. Op een speciale ‘Build Your Own Birchbox’ (BYOB) afdeling kunnen ze naar eigen inzicht een doosje met samples vullen voor 15 dollar. Ook zullen er live demonstraties over bijvoorbeeld haarstyling en opmaaktips worden gegeven.

Sucription commerce
Birchbox, dat eerder experimenteerde met vijf pop-up stores, is een Amerikaanse exponent in sucription commerce ofwel abo-commerce. Op de eigen markt concurreert Birchbox onder andere met JustFab, dat vorige zomer fuseerde met ShoeDazzle. In Europa is Glossybox een bekende speler op het terrein van subscription commerce. Dat Duitse bedrijf trok zich terug van onder andere de Nederlandse markt, maar het zegt sinds kort wel winst te maken. Een aantal kleinere Duitse spelers in abo-commerce hield er de afgelopen periode mee op.