Twinkle | Digital Commerce

Nederland voorbeeld voor internationale e-commerce Spar

2017-11-08
180101
  • 1:12

Spar is van plan om, na de succesvolle uitrol van een online boodschappenservice in Nederland, ook in andere landen te starten met internetverkoop. Dat vertelde Niels Dekkers van Spar International vanmiddag op de Global E-commerce Summit.

Het was niet Spar International, maar Spar Nederland dat het initiatief nam om met e-commerce te starten in ons land. Na een pilot werden vanaf vorig jaar grote groepen winkeliers gekoppeld aan het Magento-platform. Ze verzamelen weborders in hun winkels, waarna ze eigenhandig worden bezorgd of afgehaald door klanten. Meer daarover kunt u lezen in een recent Twinkle-interview met Richard Beukeboom, verantwoordelijk voor e-commerce in Nederland.

Efficiënt en werkbaar
Volgens Dekkers is Spar Nederland erin geslaagd om een efficiënt online verkoopmodel te ontwikkelen, waar de individuele winkeliers goed mee kunnen werken. Inmiddels biedt ongeveer een derde van de 260 Nederlandse Spar-winkels een online besteloptie. ‘De gemiddelde orderwaarde ligt veel hoger dan in de winkels. Bestaande klanten kopen meer en de online bestelmogelijkheid trekt ook nieuwe klanten aan’, aldus Dekkers.

Andere markten
Hij liet weten dat Spar International  – het concern is met in totaal zo’n twaalfduizend winkels aanwezig in 35 landen – het platform voor online boodschappen nu actief wil uitrollen naar andere markten. 'Er worden al oriënterende gesprekken gevoerd met de licentiehouders in verschillende West- en Oost Europese landen', aldus Dekkers.