Enkele uren nadat Neckermann.com gisteren failliet ging, kondigde eigenaar Axivate Capital een doorstart aan. Neckermann.com gaat weg uit Zeeland, ongeveer tweehonderd mensen verliezen hun baan. Ambitie: een plek in de top 5 van e-commerce Nederland.
Axivate Capital, dat Neckermann.com anderhalf jaar geleden overnam en het faillissement zelf aanvroeg, kwam gisterenmiddag tot een akkoord met de curator. Het management wordt vervangen en het webwarenhuis gaat sterk afgeslankt verder.
Frappant
Er komt een eind aan de decennialange aanwezigheid van Neckermann in het Zeeuwse Sint Jansteen; de logistiek, het callcenter en de ict worden uitbesteed. Frappant is dat Axivate dit soort diensten aanvankelijk juist zelf aan andere webwinkeliers wilde gaan aanbieden.
Assortiment opbouwen
Neckermann.com ziet mogelijkheden om, geholpen door de merknaam, op termijn te groeien naar een top-5 positie in de Nederlandse e-commerce markt. Voor consumenten zal er weinig veranderen aan Neckermann.com, dat momenteel ‘wegens onderhoudswerkzaamheden tijdelijk niet beschikbaar’ is. De nummer 18 van de Twinkle100 zou het assortiment de komende weken versneld willen opbouwen en uitbreiden.
Plaza
Aan Emerce, waarin Axivate Capital aandeelhouder is, vertelt investeerder Bas Rasker dat kleding, meubels en huishoudelijke apparaten de pijlers onder Neckermann.com zullen blijven. Onder de Neckermann-vlag zullen externe leveranciers als Scheer & Foppen producten gaan leveren aan klanten. Een Plaza-model à la Bol.com en Praxis zou de poorten verder open kunnen zetten, maar of dat er komt is nog niet duidelijk. Volgens Rasker kan Neckermann.com ieder moment weer gaan draaien, op een nieuwe website.
Transitie onderschat
Rasker wijt het faillissement van Neckermann.com onder meer aan een gebrek aan investeringen van de oude Duitse moedermaatschappij, de corporate cultuur van de overnameprooi, stroperige ict-systemen en een te lage omloopsnelheid. Ook bleven veel klanten van de voormalige postorderaar bellen: ‘40 procent van onze klanten deed nog telefonisch bestellingen, ook al hadden we al geen papieren gids meer. Wij hebben die transitie toch enigszins overschat. Het kost moeite om het gedrag van klanten in zo’n korte tijd te veranderen.’
"Het kost moeite om het gedrag van klanten in zon korte tijd te veranderen."
En dat is precies de reden dat ze voor de 20e keer failliet zijn gegaan.
Het gedrag van je klanten veranderen? Jezelf aanpassen aan de behoefte van je klanten, dat is wat je moet doen. Neckermann is een trage en logge organisatie waar klanten worden gezien als last en ze liever hun kop in het zand steken in plaats van open en eerlijk met hun klanten te communiceren.
Het lag aan de vroegere Duitse moeder, de bedrijfscultuur, de ict-systemen en, last but not least, de klanten, maar niet aan het nieuwe management zelf.
Heel bijzonder om na een dergelijk echec te beweren dat je de top-5 van de Nederlandse e-commerce markt gaat bestormen.
Zo lekker dan, weer 200 mensen op straat om de "Kas van Bas" te spekken! En wie gaat dit betalen? Oh wacht, wij met zijn allen.
Als ik dit lees dan zijn de activiteiten rond deze stopzetting al een tijd aan de gang. Of stond er toevallig al een nieuwe webshop klaar. Yeah Right. Dit proces duurt heel lang en laat nu net ......
Erg triest voor het personeel in Sint Jansteen! Uitbesteden is beter dan genezen is het nieuwe motto in 2014. Ik lees dat ze nu het logistiek en ICT intern doen en na de doorstart extern. Nog meer risicifactoren erbij. Neckermann moet zijn naam nog bewijzen in de E-commerce wereld. Ze bestormen helemaal nog geen Top 5 want deze partijen stoot je niet zomaar van de troon. Tenzij morgen Axivate Capital een overname doet. Ik vindt deze uitspraak ook erg sponsig.
Denk wel dat we bepaalde zaken ietwat moeten nuanceren. Axivate Capital met dhr. Rasker (o.a. oprichter van Travel Trex / Jiba en Vakantiereiswijzer / Zoover) aan het hoofd stapt natuurlijk eind 2012 niet zomaar in Neckermann. Dat doet een investeerder met het geloof om Neckermann weer op de rit te krijgen. En ja gedurende die turnaround hebben zij al moeten saneren (lees mensen ontslaan).
Nu hebben zij recentelijk zelf faillisement aangevraagd omdat de turn around met de huidige veranderingen en extra ingebracht kapitaal (naast betaalde overnamesom eind 2012 / begin 2013) niet structureel kan worden doorgezet en daar wordt Axivate Capital echt niet beter van.
Maar nog steeds gelooft zijn in Neckermann en koopt zij opnieuw Neckermann "uit de boedel' voor een doorstart, wat ook niet gratis is. Alleen zonder de loden last van 200 man personeel en met een enigzins schone lei, maar alsnog moet er opnieuw geld in om het bedrijf ueberhaupt draaiende te houden. Denk aan leveranciers die gewoon betaald moeten worden, immers klanten worden ook gewoon van producten voorzien en het gehele vehikel probeert men door te laten draaien.
Vindt het wat te kort door te bocht om te zeggen, de "Kas van Bas" spekken. Er gaat juist wederom geld van de Kas van Bas naar Neckermann en dat heeft er waarschijnlijk mee te maken omdat er al heel veel geld is ingestopt.
Tot slot, een definitief faillisement van Neckermann met boedelverkoop zou betekenen uitverkoop en ontvlechting van Neckermann met als resultaat, nul werkgelegenheid. Nu zijn er 15 arbeidsplaatsen behouden met de kans dat dit op termijn weer lichtjes kan groeien.
"Frappant is dat Axivate dit soort diensten aanvankelijk juist zelf aan andere webwinkeliers wilde gaan aanbieden."
Dat is niet frappant, maar logisch. Toen zagen ze al dat het logge bedrijf teveel kosten had aan deze afdelingen. Deze kosten delen met andere aanbieders is dan misschien nog wel rendabel.
@David, dhr Rasker kan natuurlijk een goede onderneming opzetten, maar waarschijnlijk zag hij na zijn komst al te weinig mogelijkheden om nog als gezond bedrijf verder te gaan. De beste oplossing om te blijven bestaan is deze manier.
Neckermann was dan misschien al verloren zaak, hadden ze misschien nog even kunnen doorsukkelen met behoud van personeel, en vanuit dat oogpunt kan je zeggen: 15 arbeidsplaatsen behouden. Wat echter met dit soort faillisementen het geval is, is dat het management er vaak niet slechter van wordt, maar alleen maar beter, omdat ze direct verder kunnen met hetzelfde bedrijf, zonder alle lastposten (personeel).
@Peter, ik kan mij zeker vinden in jou argumentatie en het gaat mij ook niet om het welles-nietes.
1 ding staat vast, voor het personeel is en blijft het een hard gelag dat zij op straat staan. Dat het management er vaak beter van wordt (zoals mogelijk ook bij Polare en Free Record Shop het geval is geweest), zo mogelijk ook in dit geval van Neckermann, daar kunnen we alleen naar gissen. Vooralsnog heb ik nog geen openbare stukken kunnen vinden.
De loonkosten is veelal de grootste kostenpost, naast wagenpark (personen en vrachtwagens) en huur van gebouwen. En om het in populaire woorden te zeggen, als de toko dan al niet loopt dan is vaak een doorstart met een nieuwe BV zonder al de lasten vaak de beste optie vanuit de optiek van de investeerders inderdaad. Maar feit blijft dat men gefaald heeft met de turn around van de organisatie.
Leuk man al die 'experts' hier die Bas Rasker gaan vertellen wat hij wel en niet moet doen. Bas heeft miljoenen bedrijven uit de grond gestampt. Jullie verdienen waarschijnlijk peanuts of zijn ergens in loon dienst.
Niemand geeft iets om jullie zogenaamde mening. Ga zelf aan de slag en probeer maar 10% te evenaren van wat Bas heeft bereikt. Dat gaat jullie nooit lukken met concepten als 'Edolly'.
Ga toch krassen, dan win je wellicht nog wat..
P.s. Retail winstgevend maken is het moeilijkste wat er is. Dit 'faillissement' is gewoon een uitstekende strategie die jullie nieteens hadden kunnen bedenken van een top ondernemer.
@hierboven
Experts? Volgens mij geven we onze mening. Dat mag. Wel fijn dat jij weet wat er allemaal omgaat, en wat succesvol gaat worden en wat niet.
Dat dhr Rasker succesvol ondernemer is staat vast. Weinig mensen zullen hem dat na doen. Echter is hier niemand die zegt dat ze het beter kunnen, en zullen genoeg niet eens de droom om 10% te bereiken van wat dhr Rasker heeft bereikt. Als David een boterham kan verdienen met een concept als Edolly, wat is daar dan mis mee? Moeten we allemaal bakken met geld verdienen?
Ik ben ook zelfstandig ondernemer. En nee, ik heb geen dikke auto, geen dure villa, ik moet hard werken om m'n centjes binnen te halen. Maar gelukkig doe ik wel wat ik leuk vind!
Retail winstgevend maken is vooral deze tijd lastig. Dit faillisement is misschien wel een uitstekende strategie, maar dan voor het management. Deze voelt er weinig van in z'n portemonnee, terwijl er wel veel mensen de straat op geschopt worden. Ik krijg er een beetje het idee van dat de kapitein als eerste het zinkende schip verlaat... Maar dan wel met een zak geld die aanwezig was op het schip, om hiervan een nieuw schip te bouwen. Deze strategie had overigens iedereen kunnen bedenken. Het komt tegenwoordig steeds vaker voor, dus je hoeft geen top ondernemer te zijn om dit te bedenken.
@<cite>Gat toch krassen</cite>
Liever 0,01% van het succes van Rasker en mijzelf nog in de spiegel durven aankijken dan over de rug van anderen mijn zakken vullen. Maar daar hebben dhr. Staal (Vestia), Mollenberg en Rasker etc maling aan.
Een aantal keren hebben we via Neckermann.com BV contacten gehad met Axivate . Deze meetings werden gekenmerkt door de chaotische aanpak en zelf een bepaalde arrogantie vanuit Axivate . Het is niet omdat je een aantal bedrijven verkoopt met winst dat je daardoor een entrepreneur of een visionair bent. Je kan het vergelijken met kleine kinderen welke geld hebben en met de grote jongens wensen te spelen . De beslissing om met Neckermann.com in een light versie door te gaan , lijkt mij de beste oplossing aangezien ze niet in staat zijn om grote organisaties te leiden .
@Gat toch krasen :
een financieel put van max 70.000 K op 15 maanden is hallucinant en geen bewijs van goed ondernemerschap .
De belangrijkste schuldeisers hebben tussen de 25 en 35 miljoen euro aan vorderingen openstaan bij Neckermann.com. Dat stelt curator Benne van Leeuwen van het dinsdag failliet verklaarde en doorgestarte postorderbedrijf in Het Financieele Dagblad.
De Belastingdienst heeft tussen de tien en vijftien miljoen euro tegoed, stelt hij. Daarnaast hebben een Duitse bank en aandeelhouder Axivate Capital gezamenlijk vorderingen voor vijftien tot twintig miljoen openstaan. Over de vorderingen van leveranciers is volgens de curator nog geen duidelijkheid. Daarnaast is het personeel over de maand juni nog niet uitbetaald, waardoor ook het UWV nog een vordering kan indienen.
Rasker werkt zoals Kabouter Plop.
Moedwillig faillissement van Neckermann' bron bnr
De bond wil dat de curator onderzoekt of er fraude in het spel is. Niet aan de curator want deze heeft een doorstart mogelijk gemaakt via de oude eigenaren/investeerders.
Verder noemt Leybaert het op voorhand scheiden van de goede en slechte kredieten, het overdragen van goede klanten.
De curator is part of the deal
een forensisch specialist er op
Curator moet een openbare veiling houden zodat er wordt geboden op de boedel weghalen bij oude investeerders. Deze oude investeerders hebben een Plop scenario bedacht en pre pack maakt het mogelijk mda de curator die mee eet en de leveranciers die opdraaien voor de kosten.
Quotenet: Toen ik zag dat het te koop kwam, hebben wij het gekocht. Ik kan niet zeggen voor welk bedrag, maar het was heel weinig.
put your money where your mouth is
Voor weinig overnemen en dan vervolgens laten leeglopen. De assets eruit (klanten bestand) en ploppen maar.
Financieren bas, niet cherry picken en daarna de lege huls zonder bezitting maar met schulden laten klappen kerel.
Lekker dan yourtablet onderdeel van Bas' Axivate levert aan Neckermann.
tav de CURATOR laat ons raden: de rekeningen van Yourtable zijn voldaan, de rekeningen van niet axivate-gerelateerde leveranciers, HelaasPindak.,
nah, daar komen ze ook weer lekker mee in het nieuws, terwijl het nog wel goed bedoeld was. compensatie na een doorstart. dat zal ondernemers leren verwacht geen vergiffenis van consumenten.http://www.emerce.nl/nieuws/klanten-onder-indruk-tegemoetkoming-neckermanncom
@iedereenhierboven
hahahaha.... waar gaat die discussie over? + Hoe zou Neckermann ooit als internetbedrijf over de kop kunnen gaan? SOWIESO is er sprake van een fout bij de bestuurders of een slechte truukje om te snijden in de kosten.
ik zie neckermann de laatste tijd aardig wat reclame maken, blijkbaar maken ze werk van hun doelstelling. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar consumenten dit vinden, of hebben die massal geen korte termijngeheugen?
Ik ga er in elk geval niets meer kopen. Ik heb een tegoedbon ontvangen voor minder geld dan mijn bestelling. Slechte zaak
de site ziet trouwens weer goed uit, gaat het dan toch nog wat worden?