Bol.com mag zich een jaar lang de beste webwinkel van Europa noemen. De Ahold-dochter ontving de belangrijkste van drie uitgereikte gouden European E-commerce Awards. De andere vakprijzen gingen naar Tesco en Asos.
De Europese prijzen voor e-commerce bedrijven zijn vanmiddag uitgereikt tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona. Als winnaar van de belangrijkste Thuiswinkel Award vertegenwoordigde Bol.com ons land in de race om de Entrepreneurial Award. In een presentatie wist managing director Daniel Ropers de internationale vakjury te overtuigen van de bijzondere prestaties van Bol.com.
Goud
Vorig jaar dong Coolblue, toen houder van de titel ‘Beste webwinkel van Nederland’, mee naar deze Europese award. Het bedrijf zag de Franse ‘luxury resale store’ Vestiare Collective echter met de hoofdprijs naar huis gaan. Coolblue verliet Barcelona vorig jaar met zilver, Bol.com doet dat dit jaar met goud. Het bedrijf bleef het Britse Worldstores.co.uk en het Franse L'Exception vandaag voor.
Open platform
Bol.com werd onder meer geprezen om zijn besluit om concurrenten en andere partijen toe te laten tot zijn verkoopplatform, 'een teken van werkelijke innovatie en ondernemerschap’, aldus het keurkorps. Ropers zei direct na ontvangst van de onderscheiding dat hij de prestigieuze award allesbehalve had verwacht, maar dat die hem met trots vervulde. ‘Dit is slechts het begin van een revolutie die we samen bewerkstelligen’, hield hij het publiek voor.
Filosofie
Na de winst van de belangrijkste Thuiswinkel Award sprak Ropers (links op de foto hieronder) al uitgebreid over de filosofie van Bol.com. Het interview met Twinkle kunt u hier lezen.
Omnichannel Award
De gouden Omnichannel Award, vorig jaar nog de Multichannel Award geheten, was een prooi voor Tesco. Volgens de jury excelleert de Britse supermarktketen in het bedienen van klanten via alle mogelijke kanalen. Het zilver ging naar het eveneens Britse Marks & Spencer, het brons naar de Scandinavische meubelketen Bolia. Zij bleven de andere genomineerden Nespresso en het Nederlandse G-Star voor.
Pure Player Award
De Pure Player Award heeft de plaats ingenomen van de vorig jaar uitgereikte Cross-border Award. De prijs is bestemd voor retailers die van oorsprong enkel via het online kanaal verkopen. Ook deze prijs kreeg een Britse winnaar: kledingverkoper Asos, dat het volgens de betreffende jury presteert 'onderdeel te worden van de complete lifestyle van veel shoppers'. Er was zilver voor Amazon en brons voor Net-a-Porter. De genomineerden Zalando en Yoox bleven zonder onderscheiding.
welverdiend
"Bol.com werd onder meer geprezen om zijn besluit om concurrenten en andere partijen toe te laten tot zijn verkoopplatform, 'een teken van werkelijke innovatie en ondernemerschap, aldus het keurkorps."
Ze bedoelen: beter goed gejat dan slecht bedacht?
Elkaar prijzen toeschuiven is niet zo moeilijk. Klantmeningen tellen waarschijnlijk niet bij zo'n prijsuitreiking. Sinds het bol.com werkt met plaza is het juist heel slecht geworden. Zie:
https://www.trustpilot.nl/review/www.bol.com