Amazon heeft gisterenavond zijn eerste eigen smartphone gepresenteerd, ‘a showrooming nightmare’ volgens het toonaangevende Business Insider. De telefoon van ’s werelds grootste online retailer herkent producten, die vervolgens eenvoudig bij Amazon kunnen worden besteld.
De Fire Phone van Amazon is uitgerust met Firefly, een feature die showrooming – in de winkel kijken, online elders kopen – in de hand werkt; Firefly biedt gebruikers de optie om barcodes en QR-codes te scannen via een speciale button aan de zijkant van de telefoon. ‘Anytime, anywhere, in one second, over 100 million items’, is de belofte van Amazon over de toepassing. Firefly voorziet ook in beeld- en geluidherkenning.
Goedkoper bij Amazon
Eerder dit jaar breidde Amazon zijn bestaande mobiele Flow-app uit met een fotoscanoptie, die direct toegang biedt tot zijn productaanbod. Met Firefly verlaagt de wereldmarktleider de drempel om te kijken of een product bij Amazon goedkoper is opnieuw, althans voor bezitters van de Fire Phone. De telefoon, die beschikt over een 3D interface, kost 199 dollar en is vanaf eind juli te koop in combinatie met een abonnement bij de Amerikaanse telecomaanbieder AT&T.
De traditionele retailers moeten goed nadenken wat hun meerwaarde is. Mogelijk wordt hun meerwaarde teruggebracht tot de mensen die impuls aankopen doen en hun producten gelijk mee naar huis willen nemen.
Of ze krijgen vergoeding van "brands" om bepaalde producten te showroomen...
Exciting times :-)
Zoiets begint gewoon op een nieuw soort diefstal te lijken. Jat een klant weg!
@Micha: Zo kan je het natuurlijk zien maar als je niets toe te voegen hebt in het kanaal doe je natuurlijk in de huidige maatschappij niet meer mee. Dan ben je alleen kosten verhogend.
Ik denk dat dit ook een duidelijk signaal is. De basis blijft hetzelfde als het altijd geweest is.
Er is een product, een koper en een verkoper. Het gaat erom hoe die drie elkaar tegenkomen en besluiten een relatie aan te gaan en op basis waarvan.
misschien kunnen de winkeliers beginnen met toegangsgeld te vragen,
zoals in een museum, daar komt men ook om te kijken
Tsja, je moet al winkelier dus echt zorgen dat je bezoeker en klanten van je (gaan) houden. Op prijs en beschikbaarheid zul het het van Amazon, Alibaba, Tmall, EBay etc zometeen niet meer kunnen winnen.
De reis- en gastvrijheidswereld is in krap 15 jaar tijd compleet veranderd. In Retail gaat dat onvermijdelijke proces nu nog veel sneller. Wat er gebeurde met reisbedrijven die zich verzetten of te lang aarzelden is inmiddels oud nieuws.
Retailers moeten niet zo bang zijn van dit soort toestanden. De gemiddelde klant zie ik nog in jaren dit ook daadwerkelijk doen. En prijskopers hebben dit gedrag altijd al gehad. Die waren ze in het pre-mobieltjes tijdperk OOK KWIJT geweest.
Ze moeten veel banger zijn voor hun eigen inertie, hun onwil of onvermogen hun winkel af te stemmen op wat hun doelgroep NU wil. Maar ja, de meeste winkeliers hébben niet eens een duidelijk beeld van hun doelgroep, laat staan wat die wil! De ellende is, Amazon weet het wél!