Twinkle | Digital Commerce

‘Weinig concurrentie remt groei online boodschappenmarkt’

2017-05-27
180101
  • 1:44

Nederland blijft onder andere dankzij de dominantie van Albert Heijn achter in de ontwikkeling van een volwassen online boodschappenmarkt. Ook is de service die supermarkten momenteel bieden op het gebied van afhalen en bezorgen niet sterk genoeg.

Dat concludeert SyndicatePlus, een internetbureau voor supermarktproducten, in een recent gepubliceerd rapport. De online boodschappenmarkt wordt in ons land gewaardeerd op 290 miljoen euro (in 2013), een kleine 0,85 procent van de totale boodschappen die jaarlijks bij onder andere supermarkten worden gedaan.

Dominantie Albert Heijn
Albert Heijn, dat 69 procent van de digitale markt voor zijn rekening neemt, zou de groei van online boodschappen in ons land op de rem zetten. Concurrenten als Spar, Coop en Plus zijn vrij recent pas begonnen met het uitrollen van een online bestelservice en Jumbo, de tweede supermarktketen in Nederland, start waarschijnlijk in september pas met een online dienst. De concurrentie in Nederland is te weinig om een daadwerkelijke groei in online boodschappen te kunnen maken.

Matige dienst
Een tweede factor voor een langzaam groeiende online boodschappenmarkt is de ‘matige infrastructuur’ van de bestaande diensten. ‘Albert.nl levert bestelde producten bijvoorbeeld pas één of twee dagen na het plaatsen van de online order. Dit is erg langzaam als je dit vergelijkt met supermarktketens in Groot-Brittannië die boodschappen vaak al dezelfde dag leveren’, schrijft SyndicatePlus. Ook zijn er te weinig pick up points om het volledige land te kunnen bedienen.

Teveel vestigingen
Daarnaast zijn er teveel supermarktvestigingen in ons land te vinden. Op elke kilometer is gemiddeld 1,8 supermarkt te vinden. ‘Op drie kilometer is dit dus al gemiddeld 9,8 supermarkten’, aldus het internetbureau.

PostNL en Vershuys
Niet alleen supermarktketens startten nu langzaamaan met een online boodschappenservice. PostNL en Vershuys.com testten begin dit jaar samen een eigen dienst die op 22 mei voor heel Limburg beschikbaar werd. Later moeten ook Brabantse klanten van Vershuys.com gebruik kunnen maken van de service. Zij kunnen de boodschappen desgewenst ook op dinsdag- en donderdagavond laten bezorgen door PostNL, dat zijn diensten in food-bezorging ook bij andere online verkopers onder de aandacht zal brengen.