Twinkle | Digital Commerce

‘Webshops van bouwmarkten bieden geen toegevoegde waarde’

2017-11-08
180101
  • 1:16

De webwinkels van Nederlandse bouwmarkten bieden geen meerwaarde ten opzichte van Bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl, stelt retailadvieseur Arjen Bonsing. Op veel punten leggen ze het zelfs af tegen deze internetspelers. Binnen de branche lijkt sprake van een afkeer van het online kanaal.

Het Financieele Dagblad schrijft vandaag over de bevindingen van Bonsing, consultant en vakjuryvoorzitter van de belangrijkste Thuiswinkel Award. Voor vakblad Mix-Online inventariseerde hij de activiteiten van Nederlandse bouwmarkten, om die vervolgens te vergelijken met die van buitenlandse sectorgenoten. Bonsing deelde de resultaten van zijn onderzoek vorige week in een zaal met ondernemers uit de doe-het-zelfbranche. ‘Wat jullie doen, lijkt nergens op en jullie maken geen fundamentele keuzes’, zei hij.

Negatief koopadvies
In het FD geeft Bonsing een negatief koopadvies voor Praxis en Formido, die door eigenaar Maxeda in de etalage zijn gezet. Hoewel de formules inmiddels enige ervaring hebben met e-commerce, lopen ze online ver achter. Behalve op snelheid en prijs winnen de eerder genoemde webwarenhuizen het ook op assortiment van de gevestigde namen uit de branche, waaronder ook Gamma en Karwei. Bovendien informeren de webspelers klanten vaak veel beter over producten.

Inspiratie
Bonsing noemt het Amerikaanse Lowe’s, het Franse Leroy Merlin en het Britse Kingfisher als voorbeelden van hoe het ook kan, met onder meer uitgebreide reviews van producten en praktische video’s met klusadviezen. De sleutel zit hem volgens de retailadviseur dan ook in inspiratie, iets waar de gevestigde Nederlandse partijen vooralsnog weinig werk van hebben gemaakt.