Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Markt Monitor voortaan vier keer per jaar

2017-11-08
180101
  • 1:48

Thuiswinkel.org gaat de Thuiswinkel Markt Monitor, met informatie over de ontwikkelingen in de Nederlandse online consumentenbestedingen, voortaan vier keer per jaar uitbrengen. De online uitgaven zullen in de rapportages voor het eerst worden gerelateerd aan de totale bestedingen.

Thuiswinkel.org werkt voor de totstandkoming van de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt gesponsord door PostNL, alleen nog samen met onderzoekspartner GfK en niet langer met Blauw Research. 

Continue data en ad hoc onderzoek
Voor de totstandkoming van de Thuiswinkel Markt Monitor worden verschillende GfK-bronnen gebruikt. GfK heeft continu de beschikking over marktgegevens (dankzij data tracking en retailonderzoek) en het bureau neemt deze als uitgangspunt. Daar bovenop wordt ad hoc onderzoek onder 7.500 personen uitgevoerd. ‘Het resultaat hiervan is een totaalinzicht in de gehele online consumentenmarkt in Nederland’, schrijven de bij de Thuiswinkel Markt Monitor betrokken partijen in een verklaring.

Inzichten
Behalve inzichten in de aankopen en de bijbehorende bestedingen, biedt de Thuiswinkel Markt Monitor onder andere informatie over kopersprofielen, verzendkosten, betaalwijzen en de houding tegenover opzichte van online winkelen. In de nieuwe opzet wordt de online markt gerelateerd aan de totale markt.

Thuiswinkel.org benadrukt het belang van cijfers voor het strategische beleid van alle bedrijven die betrokken zijn bij e-commerce in Nederland. 'Hiervoor is inzicht nodig in de stand van zaken van online winkelen op dit moment, maar ook in de historie en de toekomstverwachting', aldus de belangenvereniging.

Trendbreuk
De eerste kwartaalrapportage, met cijfers van januari tot en met maart dit jaar, komt eind juni uit. 'Ondanks dat GfK streeft naar vergelijkbaarheid met de eerder gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor door Blauw Research', schrijft Thuiswinkel.org, 'is een trendbreuk onvermijdelijk. Dat komt doordat er andere marktsegmenten als basis zijn genomen en er een andere methodiek is gebruikt. Trends op basis van de nieuwe opzet zullen vanaf het eerste kwartaal van 2014 worden opgebouwd.'

Definitie
De Thuiswinkel Markt Monitor ambieert de totale Nederlandse online consumentenbestedingen in kaart te brengen, of die nu thuis, onderweg, in de winkelstraat of in een winkel zijn gedaan. Alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen worden inbegrepen, behalve online gaming en online gambling. Geretourneerde orders vallen buiten de rapportage en de cijfers zijn inclusief btw.