Twinkle | Digital Commerce

Pieter Zwart over internationale expansie: ‘Dat gaan we zeker doen’

2017-05-27
180101
  • 1:14

Coolblue, met 350 webwinkels actief in Nederland en België,  maakt zich op voor de entree in een ander taalgebied. ‘Dat gaan we zeker doen’, laat medeoprichter en ceo Pieter Zwart daar geen twijfel over bestaan in de Volkskrant van vanochtend. Tijd en plaats van de expansie zijn nog onbekend.

Coolblue boekte afgelopen jaar een omzet van 248 miljoen euro, 48 procent meer dan in 2012. Verwacht wordt dat volgend jaar meer dan een half miljard euro omzet kan worden gerealiseerd.

Op eigen kracht de grens over
Voor verdere groei kijkt de nummer 5 van de Twinkle100, die de titel ‘Beste webwinkel van Nederland’ moest afstaan aan Bol.com, nadrukkelijk naar het buitenland. Zwart geeft in de krant te kennen dat internationale expansie op eigen kracht kan geschieden. Hij en medeoprichters Paul de Jong en Bart Kuijpers zijn volledig eigenaar van Coolblue. Op de vraag of er nieuwe aandeelhouders nodig zijn zegt hij resoluut: ‘Nee, ook die stap kunnen we zelf wel financieren.’

Eigen vermogen en winst
Coolblue beschikte eind vorig jaar over een eigen vermogen van 15 miljoen euro, meldt de Volkskrant in het door Zwart gedeelde artikel. De winst kwam uit op 5,8 miljoen euro. Als je dat bedrag met vijftien vermenigvuldigt, ‘nog altijd een conservatieve indicator voor zo’n snelgroeiend bedrijf’ volgens de Volkskrant, komt de waarde van Coolblue op 87 miljoen euro.