Voor veel consumenten is het online kanaal niet relevant als het op boodschappen doen aankomt, zowel uit oogpunt van kosten als tijd. Dat stelt het ING Economisch Bureau. Wel biedt het web in de categorie food kansen voor specialisten en verkopers van specifieke productgroepen.
Het ING Economisch Bureau raamde voor zijn onderzoeksrapport ‘Winkelgebied 2025: Deelrapport Retail’ (pdf, pagina 23) het online marktaandeel van productgroepen in 2025. Daarin staat onder andere dat vooral speciaalzaken en verkopers van specifieke productgroepen als koffie in de productgroep food & personal care baat zullen hebben bij webverkoop. Online boodschappen doen is ‘niet relevant’ voor consumenten, stelt het bureau.
Boeken, entertainment en speelgoed
Het online omzetaandeel in boeken en entertainment, een aantal jaar geleden de eerste productgroepen die naar het web trokken, wordt feraamd op respectievelijk 85 tot 90 procent en 90 tot 95 procent in 2025. Ook de koop van speelgoed vindt in 2025 in meer dan de helft van de gevallen online plaats. Hier zorgen vooral pure players voor.
Fysieke dominantie
Behalve in de categorie food & personal care zal alleen in de productcategorie wonen het fysieke kanaal dominant blijven in 2025. ‘Als oriëntatiekanaal is internet succesvol in woninginrichting. Online transacties zijn echter relatief gering. Veel producten vragen uiteindelijk om een fysieke ervaring.’ De lichte webgroei van deze categorie wordt volgens het ING Economisch Bureau de komende jaren in gang gezet door grote online spelers die fysieke spelers langzaam in beweging brengen.
Kanaalkeuze voor de toekomst
Het ING Economisch Bureau stelt in zijn onderzoeksrapport dat retailers in alle productcategorieën een keuze voor de toekomst dienen te maken als het om het verkoopkanaal gaat. ‘Wie omnichannel gaat zal zowel aan de voor- als achterzijde van de organisatie de kanalen optimaal moeten integreren en met elkaar laten samenwerken. Wie echter niet kan delen, zal moeten kiezen. Voor single-channel uitblinkers blijven er kansen’, is de conclusie van het bureau.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ING: online boodschappen in 2025 ‘niet relevant’ voor consument
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.