Twinkle | Digital Commerce

VanHaren verkoopt 'no line' met nieuwe app

2017-11-08
180101
  • 2:18

Een mobiele applicatie waarmee consumenten online kunnen shoppen, kunnen kijken waar de dichtstbijzijnde vanHaren-winkel is en waarmee ze hun eigen voeten eenvoudig ­kunnen opmeten. VanHaren heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten met zijn cross-channelont­wikkelingen.

De keten spreekt zelf liever niet over verschillende kanalen voor zijn verkoopstrategie. Ceo Krein Bons: 'Wij verkopen no line.'

Tekst: Marit Smits

De onlangs gelanceerde mobiele applicatie voor de smartphone (de tabletversie volgt later dit jaar) is de nieuwste service van vanHaren. ‘In de app kunnen consumenten direct zien waar een artikel offline te koop is, de nieuwste schoentrends bekijken en producten in de webshop bestellen’, vertelt Bons. ‘Dat zijn de hoofdfuncties naast het voetmeetsysteem, dat we meer als gadget hebben geïmplementeerd. Door je voet op een wit A4’tje recht tegen de muur te zetten, kun je je smartphone via de app de opdracht geven om je voet op te meten. Deze meting werkt vrij exact en is vooral leuk voor kinderen om te zien hoe hun voeten groeien. We willen begin volgend jaar een virtuele passpiegel aan de app toevoegen zodat klanten vanHaren-schoenen digitaal kunnen passen. Zo kun je direct zien hoe een schoen je staat.’

Click & collect
VanHaren start eind van dit jaar met click & collect in al zijn winkels. Bons: ‘Dit zijn wij nu aan het testen. Het doel is om in het nieuwe seizoen (herfst/winter, red.) de dienst uitgerold te hebben naar al onze vestigingen. Hier hebben wij op dit moment de pijlen op gericht. Ook hebben we al een ship to home-service waarbij klanten in de fysieke winkel een product kunnen bestellen met hulp van een medewerker. Dit artikel wordt dan thuis afgeleverd. Nu gaat het bestellen nog aan de hand van een catalogus, maar eind dit jaar willen we dit met tablets hebben opgelost.’

Definitie van online
Bons geeft aan dat 9 procent van de omzet van vanHaren uit online afkomstig is. ‘Maar wat is online omzet? De precieze cijfers hiervan kan ik niet geven. Bij ons lopen de kanalen zo door elkaar dat we niet meer spreken van aparte kanalen. Voor de consument maakt het ook niet uit waar hij koopt, als hij maar een kwalitatief goede en modieuze schoen krijgt voor een lage prijs. Dat, en een uitstekende service, is waar vanHaren voor staat. We onderzoeken allerlei nieuwe functionaliteiten voor onze kanalen, maar we willen wel dat deze pragmatisch zijn en iets toevoegen. Op het gebied van service zijn wij onlangs gestart met de dienst “Ik & mijn vanHaren”. Consumenten krijgen in de fysieke winkel een unieke code mee waarmee zij online een review achter kunnen laten over het bezochte filiaal. Een waardebon is de vergoeding hiervoor. Ik denk dat deze optie voor ons personeel een bewustwordingsproces oplevert waardoor we de klant nog beter van dienst kunnen zijn, zowel offline als online.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2014.