Twinkle | Digital Commerce

Russisch e-commerce marktleider Ulmart wil naar de beurs

2017-05-27
180101
  • 1:48

Ulmart heeft grote groeiplannen. De Russische marktleider denkt over vijf jaar een omzet van 10 tot 15 miljard dollar te kunnen boeken, al gauw tien keer zoveel als afgelopen jaar. Een beursgang moet honderden miljoenen opleveren, die Ulmart in extra fulfilmentcapaciteit wil stoppen.

Aan Internet Retailer laat bestuursvoorzitter annex grootaandeelhouder Dmitry Kostyging weten dat Ulmart drie-tot vierhonderd miljoen dollar wil ophalen met een beursgang in Londen, New York of Hong Kong. ‘Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. De Verenigde Staten zijn geweldig, maar politiek is wel een onderwerp daar.’ Hong Kong lijkt de beste papieren te hebben. De beursgang van Ulmart, in 2008 begonnen als computer- en elektronicaverkoper, moet in de loop van volgend jaar zijn beslag krijgen.

Fulfilmentcapaciteit
Kostyging heeft al een bestemming voor het geld dat met de IPO kan worden opgehaald: hij wil de fulfilmentcapaciteit van Ulmart verviervoudigen, met name in de suburbane regio’s bij St. Petersburg en Moskou. Het bedrijf heeft momenteel 32 fulfilmentcentra en zo’n driehonderd outposts in gebruik. Dat zijn kleine winkeltjes die dienst doen als gratis afhaal- én bestelplek; op computerterminals kunnen consumenten online een order plaatsen. De meest populaire items worden binnen 10 minuten na bestelling on the spot geleverd. Volgens Kostyging doen Russen graag aankopen op deze manier, vooral omdat cash betalen er nog de norm is.

Geen kans voor Amazon
De terminalbestellingen die niet direct leverbaar zijn worden, net als alle overige online orders, bezorgd door een van eigen bezorgtrucks van Ulmart. Dankzij het web van fulfilmentcentra, de outposts en de eigen trucks kan dat in grote steden doorgaans binnen twee uur, volgens Kostyging. Door de afstand tot consumenten en de afhankelijkheid van derde partijen kan Amazon, overigens nog niet actief in Rusland, dat in zijn ogen niet klaarspelen.

Kinderschoenen
Ulmart communiceerde onlangs een jaaromzet van 1,2 miljard dollar in 2013. Het claimt daarmee het Russische marktleiderschap. De inkomsten liggen heel veel lager dan die van wereldmarktleider Amazon (74,45 miljard dollar), maar de Russische e-commerce markt staat nog maar in de kinderschoenen. Voor Kostyging en zijn bedrijf is Rusland als strijdtoneel voorlopig dan ook groot genoeg.