Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse detailhandel groeit weer

2017-11-08
180101
  • 1:15

De detailhandelsinkomsten zijn afgelopen februari iets gegroeid ten opzichte van vorig jaar. De omzettoename is niet het gevolg van hogere prijzen, noch van een gunstige kalender; het verkochte volume groeide voor het eerst in ruim drie jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.
 
De groei van de totale Nederlandse detailhandelsomzet kwam afgelopen februari uit op 0,1 procent. Opvallend is dat de prijzen voor het eerst in lange tijd daalden (met 0,3 procent) en het volume toenam (0,4 procent). De omzetplus in januari van (0,8 procent) was nog mede te danken aan prijsverhogingen en vooral aan de gunstige samenstelling van de koopdagen in die maand.

Omslagpunt
Februari 2013 kan met zijn autonome omzetgroei worden gezien als een omslagpunt voor de detailhandel; in de figuur hieronder is te zien dat het volume voor het eerst in ruim 3 jaar is gegroeid:

Meer non-food verkopen
Waar food-verkopers de afgelopen jaren gemiddeld beter boerden dan detaillisten in non-food, is ook dat beeld nu omgekeerd. Winkeliers in consumentenelektronica (9 procent) en doe-het-zelfartikelen (5 procent), die het de afgelopen jaren zeer moeillijk hadden, zagen hun omzet het sterkst toenemen.

Verkopers op afstand
Nederlandse verkopers op afstand (‘postorderaars en internetwinkels') zagen hun omzet in februari 5,9 procent hoger uitkomen dan in de tweede maand van vorig jaar. Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld.