Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar voor 1,3 miljard euro aan producten en diensten aangeschaft op tablets en smartphones. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2012, toen voor 560 miljoen euro mobiel werd gekocht. De tablet is dominant.
Een en ander blijkt uit de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Blauw Research bracht de mobiele bestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org in kaart. De totale 1,3 miljard euro aan bestedingen representeren 12 procent van de totale online consumentenbestdedingen vorig jaar.
Een op de acht aankopen
Hoewel twee keer zeer groot als vorig jaar, is het mobiele aandeel nog relatief beperkt; ongeveer 1 op de 8 aankopen vond afgelopen jaar plaats op een draagbaar apparaat. In zeven op de tien van die gevallen betrof het een tablet, 30 procent van de mobiele aankopen kwam tot stand op een smartphone.
Miljoen meer mobiele kopers
In de tweede helft van vorig jaar waren 2,7 miljoen Nederlandse consumenten mobiele kopers, volgens Blauw Research, een miljoen meer dan een jaar eerder. Van juli tot en met december 2013 deden zij samen ruim 14 miljoen bestellingen van gemiddeld 52 euro. Daarmee ligt het gemiddelde bonbedrag 21 procent hoger dan in de tweede helft van 2012. Vooral kleding is populair; bijna zes op de tien mobiele kopers kocht een fashion item in de tweede helft van 2013. Op ruime afstand staan boeken (30 procent), tickets (26 procent), persoonlijke verzorgingsproducten (25 procent) en speelgoed (23 procent).
Thuiskopers
IDeal, nog lang niet door alle banken geoptimaliseerd voor mobiel, is desondanks de meest gebruikte betaalmethode. Dat laat zich verklaren door het grote percentage thuisaankopen op mobiele devices; 96 procent van de tablet-kopers deed hun laatste bestelling vanuit huis. Opvallender wellicht is dat ook een ruime meerderheid (63 procent) van de smartphone-kopers de laatste order op dat apparaat thuis plaatste.
Naar 2 miljard euro
Thuiswinkel.org verwacht dat de mobiele bestedingen dit jaar zullen uitkomen op circa 2 miljard euro, goed voor een aandeel van 17 procent van de hele online koopmarkt in Nederland.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
M-commerce Monitor: mobiele bestedingen verdubbeld
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.