Twinkle | Digital Commerce

Koopplein.nl krijgt eerste fysieke Kooppleinwinkel

2017-11-08
180101
  • 2:16

Een licentiehouder van Koopplein.nl heeft in Harlingen op eigen initiatief een zogenoemde ‘Kooppleinwinkel’ geopend. Het is de eerste fysieke extensie van de gelokaliseerde marktplaats. Koopplein.nl werkt zelf aan een landelijke winkelconcept.

Koopplein.nl exploiteert een netwerk van lokale marktplaatsen in Nederland. Bijna iedere gemeente heeft zijn eigen virtuele ‘Koopplein’, waarop inwoners in beginsel gratis spullen kunnen aan- en verkopen.

Van adverteerder naar licentiehouder
Ondernemer Stephan Gaasbeek kwam met Koopplein.nl in aanraking nadat hij in 2011 zelf een ‘inbrengwinkel’ had geopend in Makkum, TekeapynMakkum geheten. Particulieren kunnen er spullen brengen en Gaasbeek zorgt ervoor dat ze via online- en offline-kanalen worden verkocht. Hij adverteerde voor die handel veel op Koopplein Sύdwest Fryslân, waar Makkum onder valt.

Gaasbeek was enthousiast over het concept en werd licentiehouder voor Koopplein in Harlingen. Vervolgens nam hij de exploitatie over van Koopppleinen op Vlieland en Terschelling. ‘Het aantal rubrieksadvertenties neemt toe en ook de verkoopsuccessen worden groter’, laat hij weten.

Uithangbord
De positieve Koopplein-ervaringen deden Gassbeek en zijn vrouw besluiten om een fysieke winkel te koppelen aan het concept. In Harlingen werd onlangs de ‘Kooppleinwinkel’ geopend. Hij noemt het ‘een prachtig uithangbord’ voor de lokale marktplaats. ‘Er komen veel mensen over de vloer en die kan ik allemaal laten kennismaken met Koopplein. Bovendien zit ik midden tussen de ondernemers.’

Drop-off systeem
De Kooppleinwinkel heeft een oppervlakte van zo’n driehonderd vierkante meter. Gaasbeek koopt, verpandt en verkoopt er zelf goederen en daarnaast biedt hij particulieren en bedrijven mogelijkheden om spullen te verkopen. ‘Net als bij onze inbrengwinkel in Makkum werken we volgens een drop-off systeem, waarbij mensen hier hun goederen achterlaten en wij verder alles regelen. De verdeling is dan 70 procent van de verkoopopbrengst voor de eigenaar en 30 procent voor ons.’ Particulieren en bedrijven kunnen er ook voor kiezen om hun waar zelf uit te stallen op een gehuurde verkooptafel van twee meter breed, in de winkel. De verkoopopbrengst is dan helemaal voor henzelf.

Landelijke uitrol
De centrale organisatie achter Koopplein.nl ondersteunt het initiatief van licentienemer Gaasbeek. ‘Wij zijn heel blij met zulke actieve ondernemers. Stephan heeft voor zijn werkgebied een goede manier gevonden om zijn online Koopplein Harlingen een gezicht te geven met deze Kooppleinwinkel’, aldus algemeen directeur Kees-Jaap van der Kooi in een verklaring. De organisatie had al in haar bedrijfsplan opgenomen dat fysieke winkels in de komende jaren een strategische aanvulling zullen gaan vormen op de online aanwezigheid van Koopplein.nl. Van der Kooi: ‘Net als bij het online concept moet ook de realisatie van fysieke winkels concepttechnisch worden uitgewerkt voor landelijke uitrol. Uniciteit, uniformiteit en synergievoordelen zijn enkele belangrijke factoren waarmee wij rekening moeten houden om als formule een toegevoegde waarde te kunnen leveren.’

Gaasbeek is voorlopig de enige ondernemer die de naam ‘Koopplein’ in fysieke vorm mag toepassen. Zijn ervaringen worden meegenomen bij de uitwerking van het landelijke winkelconcept.