Twinkle | Digital Commerce

Contactloze pasbetalingen opmaat naar mobiel betalen in winkels

2017-10-05
223158
  • 1:39

ING heeft de chips op 4 miljoen bankpassen geschikt gemaakt voor contactloze betalingen in fysieke winkels. ‘Feitelijk vullen we het mobiele nfc-gat voorlopig met de contactloze pas’, zei Michel Drupsteen van de bank eerder. Wanneer de mobiele variant er komt is onbekend.
  
Drupsteen vertelde vorige maand op het Online Betaal Congres dat ING gelooft in de toekomst van near field communication (nfc) voor betalingen in winkels. Hij haalde de geslaagde mobiele betaalproef in Leiden aan, waar ook ABN Amro, Rabobank en een aantal andere partijen bij betrokken waren. Zij gaven testgebruikers een telefoon waarmee ze aankopen contactloos konden afrekenen bij participerende ondernemers. Volgens Drupsteen wees de test ondubbelzinnig uit dat klanten mobiel contactloos betalen waarderen (‘rapportcijfer 8’), zeker voor het afrekenen van kleine bedragen.

Contactloos afrekenen met betaalpassen
Omdat smartphones met nfc-chips (near field communication) nog niet standaard zijn, heeft ING al enige tijd geleden besloten om nieuwe betaalpassen uit te rusten met een chip. Die is vandaag geactiveerd voor particuliere klanten, die ermee kunnen betalen op dertigduizend betaalterminals bij onder andere H&M, de Efteling en de vestigingen van Julia’s op NS-stations. Bij bedragen tot en met 25 euro hoeven gebruikers geen pincode in te toetsen.

Smartphone de norm
De nfc-terminals zijn in principe geschikt voor contactloze betalingen met zowel smartphones (indien voorzien van nfc-chip) als betaalpassen. ING verwacht en stimuleert dat contactloos betalen met de smartphone straks de norm wordt. Op dit moment kunnen ING-klanten echter nog niet met de smartphone betalen door ermee langs de terminals te zwaaien. Wanneer dat verandert kan een woordvoerder van ING vandaag niet zeggen. Op kleinere schaal startten ABN Amro en Triodos overigens ook al met de verstrekking van contactloze betaalpassen.

Mobiel iDeal
Op ING's actiepuntenlijstje van dit jaar staat ook een verdere uitbreiding van de mogelijkheden met mobiel iDeal. Volgens Drupsteen kan dat in bepaalde gevallen ook in de offline wereld toegevoegde waarde bieden voor retailers.