Twinkle | Digital Commerce

‘Consument moet hotel in Google gaan boeken’

2017-11-09
180101
  • 1:29

Google maakt een verdere stap in de hotelwereld door zijn zoekmachine uit te breiden met extra informatie over afzonderlijke hotels. Consumenten dienen in de toekomst direct in Google hun hotels te boeken, is het idee van de zoekgigant.

Voor zijn grotere rol in de hotelwereld heeft Google in zijn zoekresultaten extra informatie opgenomen over, nu alleen nog, bekende hotels wereldwijd, meldt The Wall Street Journal. Rechts naast de zoekresultaten bevindt zich een overzicht van alle informatie over het betreffende hotel. Het overzicht van het Amsterdamse Hotel de l’Europe bevat bijvoorbeeld klantrecensies -verzameld door Google-, recente berichten over het hotel op Google+, een routebeschrijving, een kaart van Google Maps en een mogelijkheid om als consument de verblijfsdata in te vullen en aanbieders als Booking.com en Hotels.nl te vergelijken op prijs.

Zoekteam
Uiteindelijk is het de bedoeling dat hotelaanbieders hogere advertentiekosten gaan betalen voor elke click die wordt gemaakt uit de genoemde prijsvergelijker. Om consumenten in de toekomst voornamelijk op Google te laten boeken heeft de zoekgigant een hotel search team aangenomen. Ook sloot het een deal met het softwarebedrijf voor hotelboekingen Room 77 om van zijn technologieën gebruik te maken.

Virtual tour
In de Verenigde Staten heeft Google de banden verder aangetrokken met een aantal grote hotelketens. Zo hebben 78 Hilton Worldwide Holding-hotels een virtual tour in hun overzicht staan op Google. Consumenten zien zo hoe het hotel er van binnenuit uitziet, wat voor meer boekingen moet zorgen.

Flight Search
Het is niet de eerste keer dat Google zich nadrukkelijker bemoeit met de online reiswereld. Eerder lanceerde het bedrijf Flight Search, een specialistische vergelijkingssite voor vliegtickets. Gebruikers worden vanuit de vluchtzoekmachine naar luchtvaartmaatschappijen en online travel agents (OTA's) gestuurd, waar ze tickets kunnen boeken.