Amazon is een advertentiecampagne gestart om Nederlandse webwinkeliers in hun eigen taal te interesseren voor zijn marktplaats. Niet eerder richtte Amazon zich specifiek tot webwinkeliers uit ons land.
De campagne van Amazon draait momenteel op de homepage van Twinkle (disclaimer). De advertorial van de grootste webwinkelier ter wereld linkt naar een Nederlandstalige pagina over verkopen in Europa. ‘Toon uw product aan miljoenen extra klanten’, schrijft Amazon daar, om vervolgens duidelijk te maken dat merchants hun geografische bereik drastisch kunnen uitbreiden met een enkel verkoopaccount.
‘Thuismarkt’
Nederlandse online retailers moeten één uit vijf mogelijke landen en een bijbehorende taal kiezen om zich te registreren: Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje. In al die landen houdt de e-commerce gigant dedicated verkoopsites in de lucht, die voor Nederlandse webwinkeliers dus ieder het startpunt kunnen vormen voor de verkoopactiviteiten. ‘Het land waarin u zich registreert heet uw thuismarkt en u moet de markt kiezen waar u verwacht de grootste verkoop te realiseren’, stelt Amazon. ‘Dit hangt bijvoorbeeld af van de producten die u wilt aanbieden, de talen waarin u ze kunt laten opnemen en waar uw voorraad zich bevindt.’
Fulfilment by Amazon
Amazon raadt webwinkeliers aan gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA), zijn logistieke ontzorgingsprogramma. Marktplaatsverkopers kunnen hun producten in bulk verzenden naar een distributiecentrum in – bij voorkeur – hun ‘thuismarkt’, van waaruit Amazon producten naar de rest van Europa kan verzenden. ‘Amazon zorgt dan voor het orderpicken, verpakken, verzenden en zelfs voor de klantenondersteuning in de lokale taal alsmede voor het afhandelen van retourzendingen’, belooft het Amerikaanse bedrijf.
Amazon.nl
Geruchten over een Nederlandse entree van Amazon werden in de zomer van 2012 steeds sterker, om daarna te verstommen. Toch gaan veel e-commerce ondernemers er van uit dat Amazon een keer zal komen met een Nederlandstalige website. Ons land is gelet op de online koperspopulatie ook wel zo’n beetje aan de beurt. Daar staat weer tegenover dat Nederland beschikt over een dicht netwerk van fysieke winkels, over een wet op vaste boekenprijzen en over sterke lokale spelers als Wehkamp.nl en Bol.com, dat ondertussen hard bouwt aan zijn eigen marktplaats.
Plaza-partners
Inmiddels wordt 20 procent van de aankopen op Bol.com geleverd door zogenoemde Plaza-partners ofwel door externe verkopers. Het is een doelgroep waar Amazon zich voortaan dus ook nadrukkelijk op richt. Anders dan Bol.com neemt Amazon merchants desgewenst en tegen extra kosten dus ook de logistiek uit handen.
Third party sellers
Amazon liet eerder weten dat meer dan twee miljoen third party sellers samen meer dan een miljard producten hebben verkocht op zijn marktplaats vorig jaar. Het totale orderbedrag kwam uit op 'tientallen miljarden dollars', waar Amazon een percentage op pakt.
Amazon UK is sinds vandaag gestopt met gratis levering aan landen buiten de UK en Ierland. Dit maakt Amazon al een stuk minder interessant als partner. Alleen Amazon Duitsland biedt (vooralsnog) gratis verzending buiten hun landsgrenzen aan.
De werkwijze van Amazon is hetzelfde als bol.com plaza!
Hoe werkt het? Je investeert vele manuren om artikelen erop te zetten en goede content aan te leveren.
Bol.com meld zich vervolgens aan bij dezelfde leveranciers als waar jij je spullen aankoopt en gaat vervolgens voor 1 euro marge per artikel concurreren met je en komt niet meer bij van het lachen en geeft ook nauwelijks goede klantenservice.
Schijnt dat Bol.com tot Ahold behoort en net als Amazon het supermarkt principe hanteert. De echte ondernemer het risico laten nemen met bijbehorende kosten, daar als gigant van leren via big data en de hardlopers kopieren en tegen gereduceert tarief aanbieden en de ondernemer onderuit halen. Laat je niet gek maken door de grote getallen die deze partijen presenteren, uiteindelijk geef je op deze manier op voorhand je bedrijf weg. En de econometristen daar kijken niet naar emotie, maar maximalisatie. Als we massaal te dure producten op Amazon aanbieden, worden onze individuele shops vanzelf aantrekkelijker! En helpt je te dure product aanbod wel bij je SEO ;D
Amazon probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is een vrekkig beest dat vroeg of laat ook Nederlandse retailers zal opslokken. Cynisme lijkt me toch echt op zijn plaats waar het Amazon betreft. Ik zie met lede ogen aan hoe mijn brood wordt weggekaaid door deze moloch.
Ik mis in de reacties de kansen die Amazon biedt. Het is heel eenvoudig als Nederlandse retailer via Amazon in het buitenland te verkopen. Dit kan als je gebruikt maakt van fulfilment by Amazon zelfs zonder investeringen en taalbarrières. Ik verkoop al jaren via Amazon en haal daar een mooie omzet uit.
Het is mijns inziens sowieso verstandig om als Nederlandse retailer eens over de grenzen te kijken. Hoe competatief ben je ten opzichte van je buitenlandse collega's? Op moment dat Amazon in Nederland haar platform opent voor externe verkopers zullen namelijk ook duizenden buitenlandse retailers toegang krijgen tot de Nederlandse markt. Als je nu op je gehele assortiment al duurder bent, want brengt de toekomst dan?