Twinkle | Digital Commerce

Zalando stapt van woonmarkt

2017-05-27
762527
  • [nieuws]
  • 1:20

Zalando steekt geen energie meer in de ontwikkeling van zijn woonassortiment. Het bedrijf zal zich nog sterker gaan concentreren op mode. De ambitie: marktleiderschap op het gebied van fashion commerce in Europa.


Dat bevestigde countrymanager Myrna Walsarie van Zalando gisterenmiddag in Mönchengladbach, waar onlangs een nieuw fulfilmentcenter werd geopend voor onder andere de Nederlandse markt. Zalando communiceerde actief te zijn in vijf verschillende ‘productcategorieën’: schoenen, kleding, accessoires, sport en premium. Strikt genomen zijn in die laatste categorie de duurdere items uit de andere vier verzameld.

Focus op kleding
De categorie wonen, nog wel te vinden in de hoofdmenu’s van Zalando.de en Zalando.nl, wordt uitgefaseerd. Volgens Walsarie is het besluit daartoe afgelopen december genomen. ‘We zijn goed in kleding en daar willen we ons dan ook op concentreren’. Volgens de countrymanager bestaat een groeiend deel van Zalando's orders uit kleding voor mannen en kinderen.

Sport en premium
Zalando biedt pas iets langer dan twee jaar woonartikelen te koop aan, vooral van merken die ook al in de virtuele kledingrekken te vinden zijn. De nummer 3 van de Twinkle100 blijft wel investeren in zijn sportassortiment, waarbij het voornamelijk om sportkleding gaat. Eerder deze week schreef Twinkle dat Zalando stopt met zijn luxe spin-off shop Emeza. Om hoger gepositioneerde merken voor zich te winnen, investeert Zalando extra in zijn eigen premium-sectie. In Duitsland is die al opgevijzeld, de introductie van het vernieuwde Zalando Premium in ons land is ophanden.
 
NB: Later vandaag leest u een uitgebreid verslag over Twinkles bezoek aan Zalando’s nieuwe fulfilmentcenter en andere nieuwe ontwikkelingen.