Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet in januari 7 procent hoger uitkomen dan in de eerste maand van vorig jaar. De bestedingstoename is beduidend kleiner dan die in de afgelopen decembermaand.
Volgens het CBS noteerden ‘postorderaars en internetwinkels’ in de eerste maand van dit jaar een omzetplus van 7,2 procent. Dat is minder dan de groei die zij over heel 2013 wisten te realiseren; dankzij een bestedingspiek in december (plus 20 procent) kwam het jaargroeicijfer boven de 10 procent uit.
Maandkalender
De omzet van de Nederlandse detailhandel groeide als geheel met 0,8 procent, al hangt dat volgens het CBS samen met de gunstige samenstelling van de maandkalender en de koopdagen daarop.‘Na correctie hiervoor was zowel de omzet als het volume van de detailhandel vergelijkbaar met een jaar geleden.’
Food versus non-food
Tegenover de lichte krimp van de online bestedingsgroei in januari, staat een positieve omzetontwikkeling van fysieke detailhandelaren. Onder hen boerden voedings- en genotsmiddelenwinkels met een omzetplus van 2,1 procent opnieuw beter dan hun non-food collega’s. Hun omzet bleef stabiel (0,0 procent). Januari 2014 was daarmee de eerste maand sinds september 2012 waarin non-food winkeliers geen omzet inleverden.
‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. De groeicijfers betreffen de circa dertigduizend detailhandelaren ‘via postorder en internet’ die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webwinkelgroei afgenomen na topmaand december
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.